Hudvård

Att bevara eller inte bevara

Parabener. Själva ordet får folk att rygga tillbaka. Men vet de var det? Vet du det?

För några år sedan blev parabener skönhetens skurk nummer ett (jag skrev om det i Svenska Dagbladet oktober 2011. Och det här inlägget är en omarbetat och förkortad version av en artikel i SvD från i höstas). Kort sagt är parabener konserveringsmedel som introducerades på 1930-talet. Fram tills nyligen har de använts flitigt inom kosmetika, liksom livsmedel. Jäpp. E214, E216 och E218 är parabener och finns i till exempel rökt skinka. Och så förekommer de helt naturligt i naturen.

De är färglösa, doftlösa och har ett brett spektrum av antimikrobiella egenskaper, vilket innebär att de stoppar svamp, bakterier och andra mikrober från att växa i krämer och smink. Få personer drabbas av kontaktallergier vid användandet och parabener är lätt nedbrytningsbara i naturen. Låter perfekt – vilket i princip alla forskare och kosmetikkemister är överens om.

Skrämselhickan härrör från en studie från 2004 då spår av parabener hittades i bröstcancertumörer. Idag finns inga bevis för att parabener är direkt kopplade till utvecklingen av bröstcancer – kausalitet osv. Ja, forskaren som gjorde studien har bestämt påpekat att hon inte hittat någon samband, fick jag höra senast idag.

Men konsumenterna har bestämt sig. De vill inte ha parabener, även om många inte är riktigt klara över varför. De flesta tillverkare har tagit bort dem, nästan uteslutande av konsumenthänsyn.

Att bara plocka bort parabener är förstås inte så lätt som det låter. Det är dyrt, både processen att omformulera och att hitta ersättare. Parabener är billiga till att börja med och har på grund av drastiskt minskad efterfrågan sjunkit i pris.

För det andra behövs konserveringsmedel i de flesta kosmetiska preparat – i alla fall om de innehåller vatten och förvaras i rumstemperatur. Så fort vi doppar fingrar i en burk, delar vi med oss av bakterier och andra mikroorganismer som frodas i den gynnsamma miljön och med infektioner i hud och ögon som riskabelt resultat. Det är klart att det finns anledning att vara försiktig med sånt som dödar organismer. Men det gör fluor också, om vi ska vara krassa. Och det har vi i munnen.

– Förmodligen är de enda som älskar konserveringsmedel de som säljer konserveringsmedel, säger Peter Jansson, projektledare på branschorganisationen KTF. Han påpekar att kosmetiska produkter allt från schampo och solskydd till tandkräm och hårfärg och kan inte alla konserveras med samma, magiska medel. Dels för att ett sådant inte finns, dels för att produkterna i sin formulering är så olika.

Istället för parabener används då antingen ”naturliga” konserveringsmedel som inte är tillräckligt starka för att döda mikroorganismer eller betydligt mindre beprövade konserveringsmedel.

Vissa företag, som Lush, vill helt utesluta konserveringsmedel. Det brittiska företaget har gjort sig känt genom att sälja tvål och schampo i fast (vattenfri form) och krämer med både bäst före-och tillverkningsdatum skrivet på förpackningen. På så sätt har konserveringsmedel minimerats, men parabener används fortfarande. Det långsiktiga målet är att utesluta konserveringsmedel helt, bland annat genom självkonserverande system.

Så skönhetsföretagen har fullt upp med att hitta lösningar. Frågan är hur vi konsumenter tar emot dem. Många i branschen vet att parabener är väl beprövade och säkra, samt att alternativen i nuläget inte är lika bra. Men konsumenterna stretar som sagt emot.

Det är inte utan att jag önskar att konsumentmakten var lika stark och företagen lika lyhörda när det gäller värderingar och ideal, inte bara ingredienser.

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

1 kommentar

Kommentera