Internationellt Doft

Att ge kärlek genom doft

mona_di_Orio2

Den 9 december 2011 gick parfymören Mona di Orio hastigt bort av komplikationer i samband en rutinoperation, bara 42 år gammal. Efter att ha funnits på NK kommer hennes dofter nu tillbaka till Cow parfymeri, där de först såldes i Sverige – och där jag upptäckte dem. Här är historien om dem och om henne.

Mona di Orio parfums grundades 2004 av Mona och hennes holländske affärspartner Jeroen Oude Sogtoen. Året efter lanserades tre dofter, Lux, Nuit Noire och Carnation. Det var samma år jag lärde känna Mona. Jag hade tidigare skrivit om hennes parfymdebut i ELLE och försökt få till en intervju. På sommaren samma år gick jag till en vinbar i Nice och insåg efter ett tag att den långa, vackra kvinnan i baren faktiskt var den franska parfymören med det italienskklingande namnet. Jag presenterade mig själv och det var början på en väldoftande vänskap.

Mona-och-Hedvig-06-small

Bara 17 år gammal kom hon till den legendariske parfymören Edmond Roudnitska, som bland annat skapat Eau Savage för Dior. Han vägrade ta emot lärlingar, men Mona var envis och till slut han gav efter. Hon flyttade från Annecy i franska Alperna till Nice och pendlade därifrån dagligen till parfymhuvudstaden Grasse för att arbeta med sin mästare, som hon kallade honom. Mona jobbade hos Roudnitska till hans död och på hans änkas begäran stannade hon kvar i ytterligare några år. Sedan lämnade hon för att göra sina egna dofter, fri från begränsningar och krav. Det låter suveränt (även i ordets ursprungliga bemärkelse), men sanningen är inte riktigt så enkel.
Att göra parfymer under eget namn är något av en rikemanssport. Utan personlig förmögenhet är det inte lätt att vara näsa med egen tillverkning, men precis som andra konstnärer drevs Mona av sin passion. Hennes dofter är förhållandevis dyra, även om det inte innebär att marginalerna är höga. Råvarorna, naturliga så långt det är möjligt, kostar mycket. Tillverkning, förpackning och distribution är inte heller billigt.
För Mona övervägde fördelarna nackdelarna. En av de största fördelarna med att skapa under eget namn är att det blir så personligt. Även om hon egentligen ogillade offentligheten reste hon runt och träffade sina kunder världen över. Just den typen av känslomässig kontakt var anledningen till att hon som ung bestämde sig för att göra parfymer.
– När jag var 14-15 år gammal köpte jag min första parfym, Guerlains L’Heure bleue. Jag doftade på den och fick tårar i ögonen. Jag minns att jag tänkte, ”Wow, jag vill göra det här, jag vill ge människor kärlek genom doft!”

Hon har bland annat tolkat ambra, mysk, tuberos, ja, till och med oud – allt med hennes signaturtouch, en lek med ljus och mörker.

– Jag är alltid en halv droppe från den perfekta doften, sa Mona och suckade en solig sommardag när vi sågs för vad som skulle vara sista gången. Jag har en idé, en inre bild i huvudet, men vet inte hur den kommer att tas emot. Jag inser vilken tur jag har som bara skapar dofter efter mitt eget huvud, även om det också är svårt. Det värsta i dagens konsumtionssamhälle är inte att kvinnor har många parfymer hemma. Det värsta är att de köper en image, inte en doft.

För Mona var inte parfym en doftmässig markering, utan handlade om att lukta gott för sin egen skull. Eller som hon uttryckte det:

– Du bär parfymen – du äger den, den blir en del av dig. Jämför med kläder, fel kläder gör att du känner dig obekväm, utklädd. Parfym är inte en accessoar. Det är en del av den du är och vad du gör på dagarna. Ge dig själv njutning och ge sedan andra det!

Mona var sannerligen en livsnjutare, och en allmänbildad sådan. Konst, litteratur, mat, vin och musik var självklart för henne och de influerade och inspirerade henne. Vid stambordet på vinbaren där vi först träffades satt kockar, sommelierer och konstnärer och samtalen omfattande allt mellan himmel och jord.

Det är så orättvist att hennes liv slutade precis när hon stod inför det stora erkännande och internationella genombrott hon arbetat så hårt för och var så väl värd. Men hennes dofter lever kvar och fortsätter att göra det hon så innerligt ville: att ge människor kärlek genom parfym.

MDO-OO

Författare

Kosmetik

Kommentera