Doft

Bilden av en doft

När Giorgio Armani ska lansera en ny parfym är det inte den italienske designgurun själv som skakar ihop något i sin studio, även om vi vill tro det. Allt han gör blir ju utsökt och han är ökänd – och erkänd – för att lägga sig i alla beslut som fattas i hans estetiska imperie, oavsett hur små de må vara. Modehusen vill också gärna hålla fast vid myten om modeskapare som (än mer) multibegåvade kreatörer. Men nix, istället är det proffs som skapar parfymer bakom kulisserna.

Skönhetsföretag som går i dofttankar kontaktar ett (eller flera) av de stora doft- och smakföretagen, som IFF, Quest, Robertet eller Givaudan. Där arbetar parfymörer, s k näsor, med att ta fram flera olika doftförslag. Ett av förslagen väljs ut av beställaren och blandas till så att det precis passar briefen, det dokument där skönhetsföretagets marknadsavdelning beskrivit vem som ska bära doften och vad den ska ge för känsla. Den tilltänkta kunden är påfallande ofta en blond kvinna, 25-35 år, aktiv (alltid aktiv!) och sportig (alltid sportig!) och gillar att resa.

Ibland finns det inget brief alls. Ja, ibland finns det ju inget skönhetsföretag som beställare, bara en parfymör med frihet och fantasi. Lycka! Men det tillhör inte vanligheterna. Det finns små egensinniga parfymhus (mer om dem framöver) som gör sina egna dofter och de kan nog tänkas ha något för en rödlätt kvinna, 35+ som gärna kurar upp i soffan med en bok och ett glas vin, som ogillar fruktblommiga dofter men har en svaghet för läder. Det hoppas jag i allafall.

Ibland är briefen bara en bild. Ben Gorham, grundaren av Byredo, gav sin parfymör Jerome Epinet en bild, tagen av coolaste styling/fotoduon Inez & Vindooh.

kirsten inez vindooh byredo

Resultatet är 1996. Doften, patchoulistinn och ganska tung,  påminner mig inte ett dugg om fotot, men det är ju den konstnärliga friheten. Jag hade gissat på något mer åt Prada Candy-hållet, men något lite mörkt och i diskant lurande längst ner i basnoterna.

En liknande snilleblixt fick svenska skönhetshuset Romella. Efter att ha introducerat Clean i Sverige och skapat kändisdofter, som bland annat Börje Salming, var det dags för ett nytt grepp. I samarbete med den svenske fotografen Dawid valdes tre bilder från Stockholm ut och skickades till olika parfymörer. Projektet kallas SG 79 (efter Romellas huvudkontor på Sibyllegatan 79) och i början av september lanseras tre dofter.

Dawid SG 78 1

Min favorit Nr 1 skapades av Celine Ripert från Mane, som även har gjort några dofter för Agonist. Inte heller här doftar den som jag tänkt mig efter att ha sett bilden – de skarpa kontrasterna, den sotiga skuggan och den solvarma fasaden.  Men visst finns det något som hyllar det svenska ljuset i denna doft som strävar åt colognehållet – fast i rejäl edp-version.

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

1 kommentar

Kommentera