Hudvård Makeup

Galans största vinnare var…

Look Good…Feel Better. Som en del av er vet fick organisationen överskottet från årets skönhetsgala – drygt 20 000 kronor. Look Good…Feel Better, LGFB, startades 1989 i USA för att hjälpa kvinnor som drabbats av cancer. I Sverige har makeupkurserna funnits sedan 2003, i regi av KTF. Idag arbetar drygt 120 volontärer på ett tiotal sjukhus med att hålla kurser. Sedan starten har över 10 000 kvinnor deltagit. Fler än 25 000 produkter doneras årligen av kosmetik- och hygienföretagen till kursdeltagarnas necessärer och sammanlagt ett 40-tal företag sponsrar med pengar och/eller produkter.

Jag var med på en kurs för 1,5 år sedan och här är min berättelse:
Rummet på Radiumhemmet är nästan tomt. På några bord dukar tre så kallade konsulenter upp hudvårdsprodukter. Till vardags arbetar de på parfymeri eller som makeupartister. Idag är de här ideellt för LGFB. Under två timmar ska ett dussin kvinnor få lära sig mer om hudvård och makeup. Verksamheten är märkesneutral och sponsorberoende, eftersom den är kostnadsfri för deltagare och sjukhus.

– Det är våra systrar, döttrar och mammor som drabbas. Vi måste vara solidariska, säger Rie Munk, pressansvarig för L’Oréal Luxury Products Division i Danmark och som var med och startade LGFB där för 15 år sedan.

Dagens deltagare kommer in i rummet och slår sig ner. Några tar av sig perukerna, en behåller sin på. De presenterar sig och börjar entusiastiskt småprata. Ju längre tiden går, desto mer direkta blir frågorna.Under kursen får deltagarna lära sig att knyta sjalar men även vilka material som inte kliar eller halkar på ett kalt huvud. Cellgifter, eller cytostatika, gör att man tappar hår, ibland över hela kroppen. De flesta kvinnor jag talat med menar att håravfallet är värre än själva sjukdomen som tagit över deras kroppar. Inte bara för att ett tjockt, långt hår är så intimt förknippat med den sociokulturella uppfattningen av vad som är kvinnligt, utan för att frånvaron av hår är ett synligt bevis på cancer.

Konsulenterna visar makeupapplikation och deltagarna uttrycker sin glädje över necessärernas innehåll. Förutom hudvårdsprodukterna finns ansiktsmakeup, ögonmakeup och läppstift plus ett etui med borstar i olika storlekar. Alla färger är likadana och neutrala, valda för att passa kvinnor i alla åldrar och färger. En dam tittar förnöjt i spegeln och utbrister:
– Att det skulle krävas att man blir 70 och få cancer för att inse hur snygg man är.

När kvinnorna har gått hem samlas konsulenterna för att prata igenom dagen tillsammans med en sjukhusanställd. Att kunna ställa frågor och ventilera sina tankar är viktigt. Jag funderar över vårt utseendefixerade samhälle, vad det innebär för press på kvinnor och över min roll som skönhetsjournalist. För mig är skönhet något positivt, utan pekpinnar och krav. När jag ser de tio kvinnorna lämna rummet, rakryggade och småpratande om vad de ska göra under kvällen (allt från att gå ett extra varv på Ica till att förföra sin man) kan jag inte låta bli att känna stolthet. Att själva trolla fram ögonbryn, sätta färg på kinderna och glans på läpparna gör att ögonen glittrar av glädje på kvinnorna. Det är fascinerande att se hur självförtroende kan målas på. Det handlar inte om att dölja, det handlar om att återta sig själv, sin kropp.

Nej, makeup botar inte, men i allt elände är det en fristad att få ägna sig åt något njutningsfullt och glädjas åt resultatet.

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

Kommentera