Ingredienser

Naturligt del 3 – framtiden

Här är tredje – och just nu sista – delen i min miniserie. Jag hoppas att den har gett en inblick i vad naturligt innebär och att du får lättare att göra ett smart val, naturligt eller inte.

Naturliga ingredienser är ofta svårare att emulsifiera, att få ingredienserna att blandas (Tänk att du vispar ihop en majonäs, en vanlig – och god – emulsion). Helt naturliga schampon och balsam har svårt att få att prestera som förväntat, liksom hårstylingprodukter. En annan aspekt är absorption. Naturliga ingredienser tenderar att absorberas mycket långsamt eller mycket snabbt, menar flera experter jag talat med.
Troligtvis är det just här fokus kommer att ligga de närmaste åren. Att hitta naturliga ingredienser som uppför sig som de vi har vant oss vid. Att hitta alternativ till silikoner, som gör krämer sidenlena och hår blanka. Att hitta tensider som löddrar lika bra som vårt vanliga schampo utan att riskera irritation eller att tvätta bort salongsfärgen för fort. Den sensoriska upplevelsen är betydelsefull och om en skönhetsprodukt inte upplevs som behaglig både till känsla och till doft är det få som är villiga att använda dem, hur naturliga de än må vara.

Högst på kravlistan hos såväl många konsumenter som företag är att en produkt ska uppvisa effekt. Och frågan är då hur vi handskas med specifikt framtagna ämnen som knappast kommer att bli ekocertifierade, men som är synnerligen effektiva på huden – utan några biverkningar eller större miljöpåverkan.

En annan fråga är säkerheten. Här är den välfriserade pudelns kärna: konsumenterna vill ha resultat, men rädslan för ”kemikalier” (som finns överallt, varav vatten är en) är stor – och diffus, minst sagt. Många producenter av naturkosmetika är inte sena att spela på den. Skönhetskoncernerna har så rigorösa tester att vi konsumenter borde vara helt lugna. Ändå finns det en gnagande oro, som dels kan bottna i misstro mot storföretag, dels råder något som närmast liknar masshysteri inför vissa ingredienser. Därför plockar skönhetsföretagen bort parabener och sulfater. Konsumenter vill inte ha dem, men få kan motivera varför.

Certifiering är inte något som prioriteras av alla, och kommer kanske inte heller bli det. Två skönhetsföretag som varit inriktade på naturkosmetik från allra första start är Decléor och Yves Rocher. De odlar i stor utsträckning ekologiskt, men att certifiera är inte det viktigaste. Att skapa säkra och effektiva produkter som inte tär på jordens resurser ytterligare är det.

Vart än den gröna vågen leder har Decléors grundare Solange Dessimoulie en teori om varför intresset för produkter med naturligt ursprung ökat under senare år:
– Vi lever i en virtuell värld. Vårt behov av att bli sedda, vidrörda och att återkoppla blir allt större. Att återkoppla gör vi också med naturprodukter. Vi kommer allt längre från naturen – så vi tar med oss den in i badrummet.

Sockerrör i Colombia

Sockerrör i Colombia

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

Kommentera