Passion och på återseende!

Jag pratar flamenco ibland med min frisör Håkan LindoHaven medan han försöker få fason på mitt hår. Han är en hängiven flamencodansör och har tillbringat månader i sträck i Sevilla med dagliga lektioner i den spanska dansen. Jag, som inte stampat en zapateado sedan mitten av nittiotalet, känner mig ändå märkligt upprymd varje gång vi snackar dans. Än är det inte kört för mig. Det fina med flamenco är nämligen att man bara blir bättre med åren. Erfarenhet, känsla och passion räknas mer här än ungdomlig spänst.

Inom vår industri, en bransch som annars är känd för att vara ungdomsfixerad, finns det fullt av passionerade människor i alla åldrar. Jag är lyckligt lottad att få dela dessa kreativa och kloka personers vardag. Från frisörerna till forskarna, från parfymörerna till PR-människorna. Här finns lust, nyfikenhet, värme och känsla. Visst, det finns egon stora som zeppelinare också och det florerar överdrifter, floskler och skönskrivningar. Men säg i vilken bransch det inte förkommer?

Geoffrey Jones, affärshistorikern och Harvardprofessorn som skrivit boken Beauty Imagined menar att det är just de passionerade kvinnorna som byggt upp flera av våra skönhetsimperier, med övertygelse och entusiasm som drivkraft – inte i första hand med en lönsam exit strategy i bakhuvudet. Viljan att tjäna pengar och bygga upp en långsiktig business behöver förstås inte uteslutas, men det är passionen som är gnistan, inte profithungern. Enligt professor Jones är det dessutom fel att anta att hela branschen bygger på att lurendrejeri och lögner. Att gång på gång blåsa kunderna är inte en särskilt långlivad affärsmodell.

Passionen är däremot desto mer långlivad och genomsyrar hela organisationer. Att inte smittas av skaparglädjen och entusiasmen är omöjligt när man arbetar inom branschen. Och precis som med flamencon hoppas jag ha många bra år här framöver.
Fast nu är det dags för mig att byta inriktning. Jag har precis börjat på Kicks, där kommer att vara med och förstärka kedjans hållbarhetsavdelning tillsammans med Malin Stavlind och Malin Bjurvald.

Med det tar bloggen här slut, men du kommer att kunna läsa några krönikor i tidningen under våren. Och du får gärna höra av dig till mig, antingen på min vanliga mail hedvig/at/vonmentzer.se eller hedvig.von.mentzer/at/axstores.se.

Jag kommer att dyka upp i olika sammanhang framöver också. Som i juryn för Årets eldsjälBeauty Awards (om jag bara hittar något vitt och glittrande att ha på mig), bland annat. Mig slipper ni inte så lätt…

Stor kram och tack för den här tiden!

 

Kosmetikbloggcollage
Ett ynka axplock av spännande människor och roliga saker jag upplevt under åren. Det hade blivit fler skrytbilder om jag hitta alla foton, inte bara de från 2011  (ja, bilden där jag knäcker argannötter är från 2014 iofs).

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.