Hårvård Nyheter Internationellt Doft Makeup

Skönhetsgiganterna shoppar loss!

Medan du (förhoppningsvis) slappar i hängmattan händer det mycket på skönhetsarenan. Höstnyheterna ramlar in, kosmetikajättarna shoppar för fullt.

I mars köpte Unilever upp Ren, i maj slog de till på Kate Sommerville Skincare och nu i dagarna blev det klart att även Dermalogica faller under Unilever. Dermalogica grundades 1986 av Jane och Raymond Wurwand, som kommer att behålla en del i företaget och även fortsatt vara engagerade i utvecklingen.

Även skönhetskoncernen Coty har spenderarbyxorna på och slog på stort med ett köp av P&G Beauty. Ja, 12,5 miljarder dollar är ganska saftigt, även om det inkluderar 43 varumärken, varav några av världens starkaste inom skönhet. Med uppköpet kommer Coty, med tungviktare som Chloé och Calvin Klein redan under bältet, att gå om både L’Oreál och Estée Lauder som världsledande inom doft.

chloe
Den ”nya” Chloé”, skapad av Michel Almairac och släppt 2008

 

Här är hela listan som hamnar under Coty (även de som inte finns i Sverige):

Salongsmärken:
Wella Professionals (och sub-brands)
Sebastian Professional
Clairol Professional
Nioxin
System Professional
Color Charm
Sassoon Professional
Londa/Kadus Professional

Detaljhandel styling och färg:
Koleston
Soft Color
Wellaton
Natural Instincts
Nice N’ Easy
VS Salonist
VS Pro-Series Color
Londa
Miss Clairol
L’image
Bellady
Blondor
Balsam Color
Welloxon
Shockwaves
New Wave
Design
Silvikrin
Wellaflex
Forte
Wella Styling
Wella Trend

Dofter:
Hugo Boss
Dolce & Gabbana
Gucci
Lacoste
bruno banani
Christina Aguilera
Escada
Gabriela Sabatini
James Bond 007
Mexx
Stella McCartney
Alexander McQueen

Kosmetik:
Max Factor
COVERGIRL

Det blir en spännande höst, alltså!

Själv är jag också i semstermode och kommer inte att uppdatera så frekvent. Ja, det har jag inte gjort de senaste veckorna, som den uppmärksamme noterat, men i augusti drar jag igång med full fart igen!

Njut av ledigheten!

 

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

Kommentera