Skönhetsjournalistik – så funkar det

Hej och välkommen till min nya blogg!

Förutom att jag är väldigt stolt över vara den första bloggaren som Mentor har är det extra kul att skriva för Kosmetik på nätet. Här följer närmast en liten programförklaring eller i alla fall en beskrivning av hur det är att jobba som skönhetsredaktör och/eller –journalist:

Skönhetsföretag skickar nyheter till mig. Massor av nyheter. Spännande, roliga, avancerade, vackra, lyxiga och väldoftande. För mig som är relativt gammal i gamet är det varuprover, inget annat. Jag är luttrad nog att veta att de inte ger mig saker för att jag är en så himla härlig person (även om jag är det, jag lovar). Jag får produkter tillskickade mig för att jag har det jobbet jag har, att skriva om skönhet. Och det är klart att företagen vill att jag ska skriva om just deras produkter. Men det skiljer sig knappast från andra branscher – alla som tillverkar en vara eller tillhandahåller en tjänst vill ju ha positiva omdömen, om det sedan gäller böcker, vin, bilar, musik eller just det, skönhet. Av någon anledning är det långt mer provocerande att skriva om skönhet. Varför vet jag inte riktigt. För att det är ett ”kvinnligt” område?

Jag känner, trots stundtals irritation över både mängd och storlek på alla paket, påsar och kuvert som ramlar in, lika stor glädje varje gång jag öppnar dem. Och det är den passionen, den nyfikenheten och lusten att lära mig mer, som gör att jag har det här jobbet. Det är befängt att tro att jag skulle sälja mig för priset av en parfym, eller något annat. Tvärtom, det händer (inte så sällan) att jag köper parfym. Dyr parfym.

Mitt jobb här är inte att göra reklam eller pr åt skönhetsföretag. Mitt jobb är att blogga om skönhet för Kosmetiks räkning. Det är Kosmetik som betalar mig, ingen annan. Lika bra att klargöra det, liksom.

Jag kan inte recensera allt som skickas till mig. Däremot har jag eller någon ur min testpanel provat i princip allt jag faktiskt skriver om. Jag tycker att det är roligt att lyfta fram det som är bra, därför fokuserar jag ofta på nya (men även gamla) favoriter. Och så har jag begränsad tid att blogga på. Faktum är att mer än halva veckans tid har gått åt till det här inlägget.

Jag tror och hoppas att de flesta av mina läsare är intresserade av det jag skriver om. Jag må vara idealist i vissa frågor, men jag är inte dum. Och jag är övertygad om att du, kära läsare, inte är det heller.

So tell me what you want, what you really, really want. Vad vill du läsa om? Hör av dig till mig här nedan eller direkt på hedvig[snabel-a]vonmentzer[punkt]se.

Författare

Hedvig von Mentzer

En skönhetsnörd som varit läppglansberoende sedan barnsben. Och jag har länge känt nyfikenheten och lusten att lära mig mer om skönhet. Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan. Skönhet är historia, sociologi, biologi, kemi och mycket mer – allt förpackat i vacker skrud. Jag vill krossa myter, syna påståenden och förklara det nästintill obegripliga inom den underbara bransch som årligen omsätter miljarder.

Jag har skrivit om skönhet sedan 2002 för ELLE, SvD, Amelia, Kosmetik, Vecko-Revyn, Glamour, Mama, NK Stil, Åhléns tidning med flera. Jag håller föredrag, modererar och medverkar i radio och tv. Jag blir knäsvag av dyrbara dofter, hudvård som både är högteknologisk och hållbart tillverkad, färgstark makeup och snygga förpackningar.

4 kommentarer

  • Vet att du skrev om parabener (och alternativ till det) i svd. Jag var tyvärr för sent ute för att köpa tidningen men skulle gärna läsa om detta. 🙂

  • Hurra hurra hurra hurra för dig och för att dina skönhetstips återigen finns tillgängliga online. Du eller din testpanel får gärna rekommendera det senaste på ögoncrème- och concealerfronten. Känns alltid högaktuellt på något vis… 😉

    • Tack! Rekommendationer kommer. Och tro mig, efter 40 kan man inte leva utan concealer och kaffe. Fast mest concealer.

Kommentera