Nyheter

Eleven expanderar till Finland

Under finskt dotterbolag med finsktalande kundservice och domänen eleven.fi gör Eleven en offensiv satsning under 2016 för att växa och utveckla e-handeln inom skönhet i grannlandet Finland.

Den finska e-handeln inom skönhet är synnerligen outvecklad och vi ser stora möjligheter att påverka och utveckla den finska skönhetsbranschen och därmed kunna erbjuda finska skönhetskonsumenter nya, spännande varumärken. Vi jobbar aktivt och intensivt för att alla arumärken som marknadsförs i Sverige, inom en snar framtid, ska finnas tillgängliga för Finlands konsumenter, säger Michael Gegerfeldt, bolagets grundare och VD, i ett pressmeddelande.

Elevens nuvarande personalstyrka, ca 35 personer, har stärkts upp med nya landschefen Virve Väyrynen, en av Finlands största bloggerskor inom skönhet. Egen finsktalande kundservice finns på plats och teamet utgår från elevens huvudkontor i Stockholm.

Hela websidan, eleven.fi, är översatt till finska och eleven erbjuder även finsktalande kundservice för att säkerställa att finska konsumenter på ett självklart och enkelt sätt kan interagera och kommunicera med bolaget.

– Vi har inte bara tagit in en översättningsbyrå för eleven.fi utan jobbat med creative translators som anlitat flera finska skönhetsbloggare som själva fått skriva om produkterna på ett mer personligt sätt. Detta har självklart tagit längre tid men då finska språket är ett komplicerat språk att översätta ville vi passa på att, från början, göra det så bra som möjligt, säger Virve Väyrynen.

För att skapa ytterligare tydlighet på samtliga marknader och inom samtliga kanaler kommer bolaget i fortsättningen använda endast eleven som varumärke.

– Detta är ett steg i utvecklingen för att säkerställa att bolaget jobbar för att marknadsföra sig på samma sätt i alla kanaler som vi agerar i, säger Michael Gegerfeldt

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik