Nyheter

#ForeverAgainstAnimalTesting

The Body Shop har rullat igång en global kampanj med djurens rätt i fokus. Målsättningen är att skapa ett förbud mot djurförsök inom kosmetika i de 80 procent av världens länder där de fortfarande tillåts. The Body Shop kommer att tillsammans med Cruelty Free International globalt göra en namninsamling på åtta miljoner namn att ta till FN för att genom dem driva igenom lagändringar i alla länder där det saknas förbud mot djurtester inom kosmetika.

Möjligheten till djurtester är fortfarande en enorm risk runt om i världen, då fler än 80 procent av världens länder ännu saknar lagstiftning mot djurtester av kosmetika. Cruelty Free International bedömer att runt en halv miljon djur fortfarande används i en del länder för att testa kosmetika varje år. De regler som finns för djurtester av kosmetika kan i dagsläget beskrivas som ett lapptäcke, med lagstiftning som skiljer sig åt mellan olika länder, vilket gör det svårt för konsumenterna att hålla sig informerade. Traditionella djurtester har aldrig bekräftats som ett fullgott alternativ för att pålitligt kunna bedöma säkerheten hos kosmetikaprodukter och -ingredienser. Det finns nu moderna alternativ, som artificiellt odlad mänsklig hud, som i majoriteten av fall är lika effektiva som de djurtester de ersätter, och dessutom har validerats av berörda myndigheter.

– The Body Shop och Cruelty Free International har gått ihop för att leverera den största och mest ambitiösa kampanjen någonsin för att få ett globalt förbud på användningen av djur för tester av kosmetikaprodukter och ingredienser, säger Jessie Macneil-Brown, Senior Manager International Campaigns and Corporate Responsibility på The Body Shop

 

– Där djurtester är tillåtet kräver de flesta länder inte att testdata görs tillgänglig för allmänheten eller ens för kontrollmyndigheter. Det gör det oerhört svårt att veta hur utbrett djurtestandet är. Vad vi vet är att ett enskilt test kan kräva hundratals djur. Eftersom majoriteten av världens länder fortfarande tillåter djurtester av kosmetika är ett globalt förbud det enda sättet att på riktigt sätta stopp för djurens lidande, säger Michelle Thew, vd på Cruelty Free International.

 

The Body Shop och Cruelty Free Internationals nya kampanj kräver ett internationellt förbud av djurtester av kosmetika, både för produkter och ingredienser, överallt och för all framtid. Det är den mest ambitiösa kampanjen någonsin mot djurtester. Målet är att engagera åtta miljoner människor till att skriva under den namninsamling som uppmanar Förenta Nationerna att ta fram en internationell konvention som sätter stopp för den här vanan en gång för alla. Namninsamlingen kan skrivas under på nätet eller i vilken som helst av The Body Shops 3 000 butiker runt om i världen. Konsumenterna uppmanas att använda kampanjens hashtag, #ForeverAgainstAnimalTesting, i sociala medier för att skapa uppmärksamhet kring frågan.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik