Nyheter

Hårets åldrande

När vi blir äldre blir vårt hår märkbart tunnare, får en förändrad textur och blir grått. Men vad är som händer i håret när det åldras? Kosmetik har fått en intervju med Dr. Steven Shield, som har forskat åt Procter & Gamble inom hårhälsa, hårbotten och färgning i hela 19 år för att få svaren.

Att håret blir grått är den mest uppenbara förändringen på åldrande. Anledningen är att det sker biologiska förändringar i kroppen som påverkar att hårsäcken inte längre producerar det naturliga pigmentet melanins in i hårets fibrer. Hårstråna förlorar sina pigment och de blir gråa. Denna process börjar omkring 35 årsåldern och framåt.

– Det är mycket genetiskt när håret börjar bli grått. Medlemmar i samma familj blir ofta gråhåriga vid samma ålder. Fortfarande är det inte känt exakt vilka biologiska förändringar som sker i kroppen och vad som förklarar att det skiljer i ålder när håret blir grått. Detta är ett område där det bedrivs mycket aktiv hårforskning, förklarar Dr.Steven Shield.

 

När håret åldras får också hårfibern en högre grad av ”krökning”. Istället för att hårstrået är som tidigare perfekt runt blir det alltmer oregelbundet och kantigt, vilket också innebär att håret blir strävare och svårare att hantera. Detta sker vanligen från 40-årsåldern.

– Vid klimakteriet blir även kvinnans hår och hårbotten mycket torrare på grund av att kvinnors talgproduktion och hårets blodfetter, lipider, minkar.

 

En av de större förändringarna som också sker är att håret blir tunnare, vi får färre hårstrån. Redan i puberteten börjar antalet hårstrån att minska. Detta balanseras dock upp av att varje hårstrå blir tjockare i 20- och 30-årsåldern. Men efter denna tidpunkt blir både antalet hårstrån färre och varje hårstrå blir tunnare, vilket automatiskt gör att håret blir svagare och mer mottagligt för skador.

– Hur håret åldras och i vilken takt åldrandet framskrider varierar mellan olika individer beroende på sin genetiska profil. Men vad som är klart är att kvinnor märker att deras hår ändras, hur det ser ut, känns och beter sig när de blir äldre.

 

Att håret åldras påverkas inte bara av gener utan även av yttre faktorer som styling och vardagligt slitage.

– Värmeskador av hårtork och plattång är de vanligaste orsakerna till skadat hår. Bra är att försöka minska användandet till max två gånger per vecka, ta bort så mycket fukt från håret som möjligt samt använda värmeskyddande produkter innan föning.

 

Sedan sliter även vädret på håret, som stark sol och kall vinter. Sett till vintersäsongen går håret genom mer extrema förändringar av miljön än vid någon annan tid på året. Håret kan gå från mycket kalla förhållanden ute till mycket torra och varma förhållanden inne på bara några sekunder. Ett centralt uppvärmt rum kan ha luft som är lika torr som luften i Saharaöknen.

– Dessa extrema förändringar i temperatur och luftfuktighet kan orsaka förödelse för håret. Du får högre nivåer av statisk elektricitet, friss och förlust av fukt i dessa kalla förhållanden och torra miljöer. För Skandinaviska kvinnor, som bor i den kallare delen av världen, är det viktigt att hålla håret återfuktat. Ingredienser såsom fettalkoholer (cetylalkohol, stearylalkohol) och polyquats är bra ingredienser att hålla utkik efter i schampo- och balsamprodukter.

 

Finns det då några sätt att få håret att åldras långsammare?

Dr Steven förklarar att det finns två sätt, dels med hjälp av läkemedel och dels med hjälp av kosmetiska produkter.

– När man tar till läkemedel är det vanligtvis för att bekämpa håravfall. För kvinnor är detta rätt komplicerat och det finns endast ett licensierat läkemedel, Minoxidil, som i många länder kan köpas över disk. Detta kan leda till ökad hårväxt, men kommer att behövas användas kontinuerligt.

 

Det kosmetiska tillvägagångsättet innebär att man tar hand om det hår man har och anpassar sin hårvård efter sina behov, precis som man vanligtvis gör med sin hud.

– I dag finns det ”anti-aging” hårvård, åldersanpassade produkter som kan öka tjockleken och motståndskraften i håret. Ju äldre man blir desto mer högkoncentrerade hårprodukter som hårserum, intensiva leave-in produkter och inpackningar som är fulla av vitaminer och näringsämnen behöver man för håret.

 

Hårets tillväxtprocess är en mycket biologisk komplex process och det finns ingen inbyggd reparationsmekanism tillskillnad från huden som kan reparera sig själv.

– Det gäller därför att sköta sitt hår. Det bästa sättet att se till att håret håller sig ungdomligt och håller längd är att säkerställa att håret inte blir torrt, matt och skadat med kluvna toppar. Det har en avgörande betydelse.

 

Får hårets välbefinnande är det också viktigt att äta näringsrik mat. Det hjälper håret att bli fylligare och glansigare. Viktiga vitaminer för håret är bland annat A- och C-vitaminer som producerar serbum, hårets naturliga balsam för mjukhet och glans. Det finns i grönsaker som spenat, grönkål och mangold. Fiskolja och avokado är också viktigt att få i sig för att få bukt på torrt hår. Särskilt då fuktnivåerna i håret minskar ju äldre vi blir. För att få ett starkare och tjockare hår är omega 3-fettsyror, som finns ibland annat pumpafrön, samt protein i form av ägg, kyckling och fisk bra. Forskning har också funnit att vitamin B7 stärker håret oavsett ålder. Mat som är rik på detta vitamin är bland annat spannmål, majs, kyckling, broccoli, blomkål och nötter.

– Hur kosten påverkar håret är ett mycket kontroversiellt område, eftersom det inte finns någon större mängd klinisk forskning som kan koppla ihop specifika mineraler och vitaminer till hårväxt eller hårkondition. Men vi vet att en balanserad kost är viktigt och att mineraler som järn och zink ofta hjälper personer att komma till rätta med sina hårproblem.

 

Tips som hjälper håret att hålla sig hälsosamt längre:

  • Ta hand om hårbotten genom att stimulera blodcirkulationen med hjälp av en torrborste (naturborste). Även regelbunden träning ökar blodcirkulationen i hårbotten och i hårsäckarna.
  • Se till att behålla håret återfuktat och näringsrikt genom att regelbundet använda hårinpackningar eller leave-in produkter.
  • Borsta håret när balsamet fortfarande sitter i för att undvika tovor efter duschen.
  • Undvik eller minska ner på värmestyling, framförallt plattång.
  • Toppa håret regelbundet, helst var åttonde vecka.
  • Tvätta håret rätt. Arbeta in schampo från hårbotten genom längderna. Använd alltid balsam då det stänger inne fukten i hårstråna. Krama håret försiktigt med en handduk för att ta bort överflödigt vatten.
  • Är en balanserad näringsrik kost.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik