Nyheter

L’Oréals hållbarhetsarbete i Sverige

L’Oréal genomgår just nu en historisk omvandling för att ställa om såväl innovation som produktion till att göra så lite avtryck på miljön som möjligt. Men Hur arbetar L’Oréal i Sverige för en mer hållbar utveckling? Kosmetik har ställt ett antal aktuella frågor till Amaury Alibaux, VD för L’Oréal Sverige.

På vilket sätt vill du och L’Oréal leda vägen och inspirera andra
till ett mer hållbart sätt att arbeta i Sverige?

– I dagens värld är hållbarhet inte valfritt, utan den enda vägen framåt. Hållbarhet måste integreras i allt vi gör, från produktutveckling och förpackningsdesign till marknadsföringsaktiviteter, men också i våra beteenden på kontoret. Här arbetar vi med att få alla våra anställda att exempelvis engagera sig i L’Oréals app ”MyGreenCoach” som ger en grön utmaning varje dag som till exempel att köpa en återanvändbar vattenflaska. Specifikt för Sverige har vi i år också beslutat att förbättra vår avfallshantering och speciellt rörande alla de handelsvaror vi producerar för att visa upp våra produkter i butiker som bland annat reklamskärmar.

Att utbilda konsumenterna till att göra mer hållbara val är en
stor utmaning. Hur arbetar ni i Sverige med denna fråga?

– Konsumenterna blir mer och mer pålästa, eftersom de letar efter varumärken eller produkter som är rätt för miljön. För att kunna uppmuntra detta behöver vi hjälpa dem att integ­rera hållbarhet i sin beslutsprocess. Exempelvis måste våra varumärken kommunicera sin formulering på ett sätt som konsumenterna kan förstå. Vi behöver också ge några enkla verktyg för konsumenterna att snabbt kunna utvärdera våra olika erbjudanden.

Vilka är L’Oréals hållbarhetsmål i Sverige?

– Vi har viktiga mål i Sverige för att nå gruppens 2020-åtaganden om miljöavtryck och sociala faktorer. Lokalt driver vi också några bra initiativ som medborgardagen. Det här är en dag då alla anställda stöder Stadsmissionens olika välgörenhetsinitiativ kring Stockholm. Vår personal spenderar tid med personer som behöver någon att prata med, erbjuda produkter och hjälpa dem med smink eller naglar.

Vad söker den svenska konsumenten i dag? Ser du en ökad efterfrågan på mer naturliga och ekologiska produkter?

– Absolut, vi ser en stigande trend att det finns en ökad efterfrågan på ”ren skönhet” och naturliga formuleringar
särskilt inom hudvård och nu även inom hårfärg.

På vilket sätt tycker du att den svenska konsumentens inställning har förändrats de senaste fem åren när det gäller mer hållbara val av skönhetsprodukter?

– För det första söker konsumenterna mer efter produkter som innehåller naturliga ingredienser. Konsumenter har förstått att det inte betyder att man kompromissar med effekten. Eftersom konsumenterna också är bättre informerade i allmänhet ser vi också fler som läser ingredienslistorna.

Vad är den största utmaningen för Sverige som ett föregångsland inom detta område?

– Jag skulle inte vilja säga att det finns en särskild utmaning för Sverige. Svenska konsumenter är redan väl engagerade i hållbarhetsfrågor, så vi behöver bara se till att konsumenterna får bättre vägledning att välja rätt produkter för dem och miljön.

Vilka stora trender ser du inom eko-beauty?

– I dag ser vi en ökad efterfrågan på ”personalization”. Det betyder att konsumenter frågar efter produkter eller tjänster som är specifikt utvecklade för dem. Jag tror att det kan vara mycket intressant ur hållbar synvinkel.

Naturligtvis är det utmanande i och med att vi behöver ompröva våra modeller, men jag är övertygad om att det ska göra det möjligt för oss att minska betydligt i sortiment och i förpackningar, men också att bättre utbilda konsumenterna när det gäller produktformulering.

Ser du några globala eko-skönhetstrender som kommer till Sverige inom en snar framtid?

– En mer framåtblickande trend men mycket intressant är att följa användningen av microbiomebakterier för kosmetika. Vi kan se flera initiativ just nu, vilket kanske skulle göra att vi i framtiden kan introducera en helt annan hudvård.

Hur tror du skönhetsbranschen kommer att s
e ut i Sverige om tio år?

– Skönhetsbranschen förändras så snabbt att det är mycket svårt att förutsäga hur den kommer att vara om tio år. Det som är intressant är att det alltid har varit en mycket dynamisk marknad med ständigt förnyade ambitioner.

Ni har nyligen lanserat Biolage RAW. Kan du ge oss en ”hint” om vad nästa stora hållbara lansering kommer att vara?

– Ett av våra åtaganden är att alla våra nya produkter ska ha en förbättrad miljömässig eller social profil, så hållbarhet är nu integrerad i alla våra initiativ.Men jag kan absolut säga att ni kommer att få se fler och fler initiativ som Biolage RAW inom en snar framtid.

I senaste numret av Kosmetik kan ni läsa om hela L’Oréals hållbarhetsarbete, ”Sharing Beauty with all”, där vi fick en exklusiv intervju även med Alexandra Palt, Cheif Sustainability Officer.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik