Nyheter

Lumene i ny kostym

Finska Lumene byter nu kostym och satsar på allt från nya ingredienser och formulas till ny förpackningsdesign, ny logo och ny slogan. Nu vill man bredda och stärka företagets image. Nya symbolvärden för varumärket är det nordiska ljuset och rent källvatten och målet är en global expansion.

Vilda nordiska bär med fokus på hjortron har länge förknippats med varumärket, framförallt i Sverige. Men nu vill ledningen bredda och stärka företagets image och skapa ett ännu mer globalt gångbart varumärke.

– Vi är nu i början av en förändringsprocess, som berör alla områden inom både hudvård och makeup, säger Ola Andersson, regionchef, Lumene i Skandinavien.

– Vår strategi är att införliva och blanda fler nordiska ingredienser, naturliga och kraftfulla bär och växter, och utgå från kraften i det nordiska klimatet och lyfta fram det speciella nordiska ljuset.

– Vårt hårda kontrastrika klimat med i norr nästan ständigt mörker vintertid och med ljus i stort sett dygnet runt sommartid, påverkar naturen och gör vissa bär och växter väldigt motståndskraftiga och fulla med stärkande och vårdande näringsämnen, vitaminer och antioxidanter.

Den andra bärande beståndsdelen i Lumenes nya strategi är rent vatten. En central ingrediens i märkets nya produkter är nordiskt källvatten (från en hemlig källa) i Finland som enligt världshälsoorganisationen Unesco har världens renaste vatten.

– Hela 60–70 procent av innehållet i hudvårdskrämer består av vatten, därför är det en viktig ingrediens som spelar en stor roll för att transportera andra ingredienser, påtalar Ola Andersson.

Källvatten har ett ph-värde som är närmare hudens egna än vanligt vatten.

Lumenes nya slogan Beauty born of light står för ljus och lyster och ett helhetstänk, som utgår från en strålande karisma och att både insidan och utsidan mår bra. Wild arctic nature refined by science var märkets tidigare slogan.

– Men den kändes väldigt teknisk och med bytet av slogan vill vi knyta an mer till vår övergripande syn på skönhet och resultat än fokus på hur produkterna framställs, påpekar Ola Andersson.

I höstas lanserade Lumene sina första hudvårdsserier enligt det nya konceptet; Lähde Source med en återfuktande kräm med björksav och rent källvatten från den finska vildmarken som huvudingredienser samt serien Valo Light med nordiska hjortron för en ökad lyster.

Försäljningsställen i starten var Kicks och Åhléns, men fr o m nu i vår säljs produkterna även på Lindex, Ica och apotek.

I år lanseras också nya hudvårdsserien Sisu/urban Antidotes med tallbark från de finska skogarna som aktiv ingrediens. Nordiska bär kommer även fortsättningsvis vara i fokus, men serien är ett exempel där Lumene nu tillför fler kraftfulla naturliga nordiska ingredienser i produktsortimentet.

En ny källvattenbaserad makeupserie Invisible Illumination, med glasflaskor, ny design och ny logo, har också sjösatts.
I serien ingår foundation, rouge, serum, highlighter och concealer i en högre prisklass än vad Lumene traditionellt står för, vilket kan ses som ett tecken på att Lumene även börjar snegla på den selektiva marknaden. Inom makeup kommer fler nyheter under våren.

Nytt är också att Lumene helt vill komma ifrån åldershänvisningen för olika produktserier. I fokus blir istället kundernas individuella behov av produkter, som hudvård som ger lyster, återfuktning och anti-aging och möjlighet att mixa produkter från olika serier.

– Vi har nu kommit en bra bit på vår resa och i mitten av 2017 räknar vi med att vara i land med de uppställda målen för omdaningen, som omfattar allt från nya råmaterial och dofter till design och marknadsföring, fastslår Ola Andersson.

– Det gäller att lyckas lyfta fram det som är unikt för varumärket och sträva efter att vara först med nyheter och samtidigt ha en attraktiv produkt. Att Lumene exempelvis var först med CC-kräm i Sverige, har gjort den till en stadig bästsäljare på den svenska marknaden.

Hittills har Lumene fokuserat på hemmamarknaden Finland, där Lumene är marknadsledande inom både hudvård och makeup, USA, Ryssland och Sverige. Nu är målet att etab-lera varumärket på ytterligare en rad marknader, som länder i Sydeuropa.

– Ett viktigt verktyg blir vår nya globala image och kundstrategi där vi tydligare lyfter fram våra naturliga ingredienser och det nordiska, som våra kraftfulla bär och växter, vårt ljus och rena källvatten, som speglar vår historia och unika natur.

För att förstärka den naturliga imagen har Lumene valt supermodellen Suvi Riggs, med en naturlig look och skönhet, som ansikte för företagets världsomspännande kampanjer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LUMENE

Etablerades: 1970.

Grundare: Orion Pharma.

Huvudägare: Langholm Capitals.

Huvudsäte: Esbo i Finland.

Mest känt för: Nordisk profil och kraftfulla bär, i första hand hjortron i hudvård.

Sortiment: Hudvård och makeup.

Exempel storsäljare: I Sverige, CC-kräm.

Marknader: Hemmamarknaden Finland, USA, Ryssland och Sverige.

Mål tillväxt: Global expansion.

Ny aktuell slogan: Beauty born of light.

Nyckelvärden i pågående nydaning: Ljus och vatten, nordiskt, aktivt, rent och naturligt.

Tillverkning: Huvuddelen i egen fabrik i Esbo i Finland.

Försäljningskanaler: Varuhus, kosmetik- och klädkedjor, dagligvaru-handeln och apotek.

Omsättning: 70 miljoner euro totalt varav ca 60 miljoner kronor i Sverige.

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik