Nyheter

Makeupkonsumtionen ökar

Kvinnor spenderade i fjol mer pengar på makeup än året innan. De ökade främst sin konsumtion av ögonmakeup. Dessutom köptes fler produkter online jämfört med föregående år. Det visar unika siffror som undersökningsföretaget GfK har tagit fram speciellt för tidningen Kosmetik.

Svenska kvinnor i åldern 15–55 år spenderade i snitt 1 112 kronor på makeup under den senaste 12-månaders perioden. Detta är en ökning med 43 kronor jämfört med 2014.

Segmenten ansikte och ögon är de viktigaste för kvinnor och har också stärkt sin betydelse mot föregående år. En tredjedel av det totala försäljningsvärdet av makeup är ögonprodukter, som till exempel mascara, ögonskugga och eyeliner.

Kvinnorna handlar i genomsnitt makeup 6,2 gånger på ett år, lika ofta som för ett år sedan. Att kvinnor spenderar mer pengar på makeup beror på att snittkvittona har ökat från föregående år med 10 kronor till 182 kronor.

Av de kvinnor som köpt makeup har 95 procent handlat i en fysisk butik under året. Fler har handlat online 2015 jämfört med året innan. Hela 40 procent av makeupköparna har köpt smink online. Köparandelen i fysisk butik ligger på en stabil nivå, dock är det fler som hand- lat online jämfört för ett år sedan. Det är alltså fler kvinnor som handlar både i butik och online. Produkter för och ansikte har lockat flest nya köpare online jämfört med året med  innan.

 

STABIL NIVÅ FÖR HÅRVÅRD

Konsumtionen av hårvårdsprodukter ligger däremot kvar på ungefär samma nivå. Svenska hushåll spenderade under 2015 i genomsnitt 394 kronor på hudvård.

I genomsnitt handlar ett hushåll hårvård 5,4 gånger på ett år varav schampo är den produkt som köps oftast (3,4 gånger i genomsnitt). Omsättningsfördelningen på de fyra segmenten ligger på en stabil nivå jämfört med motsvarande period 2014.

Andelen hushåll som har köpt hårvård och handlat i en fysisk butik ligger på en stabil nivå på hela 98 procent, samtidigt börjar fler konsumenter även hitta online-butikerna.

Knappt 13,4 procent av hushållen har handlat hårvård online, en ökning med 34 procent jämfört med 2014. Fler hushåll köper online inom alla hårsegment jämför med året innan.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik