Nyheter

Marknadsdata för ekologisk hudvård

Nu genomförs den första större insamlingen av marknadsdata för ekologisk hudvård i sitt slag i Sverige. NOC Sweden och Business Sweden samarbetar i insamlingen som sker under april månad och går ut till alla varumärken inom segmentet. Siffrorna avser försäljningen i Sverige under 2016 och 2017 och möjliggör att ta fram tillväxten för segmentet.

– Ambitionen är att få såpass många svarande så att siffrornas tillförlitlighet blir hög, säger Henrik Olténg som är undersökningsledare.

Ungefär 200 företag har tillfrågats om deltagande hittills och siffrorna gör att man kan titta närmare följande parametrar:

  • Total tillväxt för kategorin i Sverige.
  • Total tillväxt för svenska varumärken.
  • Total tillväxt för certifierade varumärken.

 

– Bedömningen är att detta är ett segment som växer, men hittills har inga tillförlitliga data funnits, även om en del försök gjorts under årens lopp, men tyvärr har de saknat kvalitet, säger Emma Bergqvist, ordförande för NOC Sweden.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik