Nyheter

Möte med en parfym-drottning

Anne Flipo är en av världens främste parfymörer och skapat en mängd välkända dofter för stora skönhets- och modehus som Burberry, Lancôme, YSL Givenchy och Ralph Lauren. Kosmetik fick träffa henne då hon var på Sverigebesök i samband med lanseringen av Ralph Laurens nya doft, Woman Intense.

Text: Jessica S Kempe

Berätta om din bakgrund?

– Jag har varit parfymör i 35 år. Intresset för dofter började redan som liten då jag omgavs av färska blommor i vår fantastiska trädgård. När jag blev äldre kom jag in på den välrenommerade parfymskolan i Versaille, ISIPCA. Sedan år 2004 har jag arbetat för IFF (International Flavors & Fragrenses) och är nu en av några få som får tituleras Master Perfumer.

Hur många dofter har du skapat?

– Det är jättemånga. Genom åren har jag skapat både manliga och feminina dofter och alla bär på en historia.

Varifrån hämtar du inspiration till när du skapar?

– Jag hämtar inspiration från allt möjligt, det kan vara allt i från en färg till musikupplevelser eller en resa.

Kan du beskriva hur du arbetar fram en doft?

– För att skapa en doft använder jag alla mina fem sinnen. Det är en oerhörd ”brainstorm-upplevelse”. Jag kan föreställa mig en doft och efter det leker jag med idén genom smaker, texturer, noter och till och med ljud. Det är komplicerat att vara en parfymör. Du måste ha en bra idé, men du måste också vara en bra tekniker. Det tar tid. Du måste experimentera, experimentera och experimentera. Det är detaljerna som gör skillnaden och gör doften till perfektion.

Hur lång tid tar det att ta fram en doft?

– Det beror på, men jag skulle säga minst nio månader.

Om du hade en doftnot som du älskar framför allt andra, vilken skulle det då vara?
– Neroli, utan tvekan. Jag älskar doften av apelsinblomma. Den är så rik, fräsch, feminin, sexig och vacker. Jag vill lukta på den varje dag och jag använder ofta noten i min kreativa process i labbet. Apelsinblomman är viktig för mig eftersom jag kopplar den till min barndom.

Vilka är dagens hetaste dofttrender?

– En generell trend är att inte använda för många ingredienser, ungefär sex stycken. Vi ser också att blommor kommer tillbaka, särskilt rosen. Andra trendiga ingredienser är gröna noter, sandelträ och vanilj.

Hur ser du på naturliga ekologiska dofter?

– Det är oerhört komplext och svårt att lyckas få fram en ekologisk doft rent tekniskt. Jag tror mer på hållbarhet när det kommer till förpackningar och refiller.

Du ligger bakom Ralph Laurens nya doft Woman Intense. Berätta om den?

– Doften är lyxig, feminin och blommig och är för kvinnor som ser femininitet som en styrka. Inspiration till doften fick jag då jag reste till Indien och besökte en blommarknad tidigt en morgon. Doften är därför som en blomsterfusion av varma vita blommor och svart vanilj. Tuberose utmärker sig genom att tillföra en viss krämighet, medan apelsinblomman tillför fräschet. Den svarta vaniljen ger en varm kryddig känsla.

Ralph Lauren & #LeadLikeaWoman

Ralph Lauren har byggt en plattform #LeadLikeaWoman som syftar till att få bort ledarskillnaden mellan kvinnor och män. Förra året debuterade Lead Like A Woman med en serie digitala kortfilmer där Jessica Chastian tillsammans med företagsledare, entreprenörer, regissörer, och producenter ger sina tankar om ledarskap och hur kvinnor kan stärka varandra. Syftet är att skapa och lyfta viktiga diskussioner om kvinnor och ledarskap. Med doften Woman Intense vill Ralph Lauren fånga kvinnors kraft och skapat för kvinnor som lever och leder med intensitet. I samband med nya doften lanserads släpptes ytterligare en kortfilm ”Leading with Intensity”.

Anne Flipo

Anne Flipo är en av få som har rätt att kalla sig ”Master Perfumer”, en titel som IFF (International Flavors & Fragrances) ger till sina mest erfarna och begåvade parfymörer. Anne har arbetat hos IFF sedan 2004 och listan över hennes skapelser är många.

Här är några av de mest välkända dofterna som hon ligger bakom:

  • Armani Acqua Di Gioia EDP for women
  • Burberry Brit Rhythm EDT for (men Dominique Ropion & Olivier Polge)
  • Chloé Love Story
  • Diesel Loverdose Tattoo EDP for women (med Pascal Gaurin)
  • Givenchy Very Irrisistible Fresh Attitude (med Pierre Wargnye)
  • Jimmy Choo Illicit
  • Lancome La Vie Est Belle EDP for women (med Dominique Ropion och Olivier Polge)
  • Lanvin Jeanne EDP for women
  • Paco Rabanne Lady Million EDP for women (med Beatrice Piquet & Dominique Ropion)
  • Paco Rabanne Lady Million Eau My Gold! EDT for women
  • YSL La Nuit De L’Homme EDT for men( med 2009, with Pierre Wargnye & Dominique Ropion)
  • YSL Manifesto EDP for women (med Loc Dong)

International Flavours & Fragrances, IFF

International Flavours & Fragrances är ett av världens största företag när det gäller tillverkning av dofter och smakämnen. Det har sitt huvudkontor i New York men har över 110 tillverkningsanläggningar och 100 FoU-centra i 35 olika länder världen över.

#Leadlikeawoman

Jessica Chastian är med i en serie digitala filmer för Ralph Laurens digitala plattform ”LeadLikeaWoman. Syftet är att lyfta kvinnor och ledarskap.

 

Woman Intense

Woman Intense är en uppföljning av Woman. Huvudingredienser är vita blommor och svart vanlilj.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik