Nyheter

Natura slutför förvärvet av The Body Shop

Natura Cosméticos SA, Brasiliens största kosmetikaföretag, meddelar att de har slutfört förvärvet av The Body Shop från L’Oréal. Därmed blir Natura, The Body Shop och Aesop en nyglobal kosmetikagrupp med gemensamma och klara mål.

Med förvärvet av The Body Shop tar Natura ett ytterligare avgörande steg som en global, flerkanalig kosmetikagrupp med tre starka varumärken – Natura, The Body Shop och Aesop – som alla prioriterar etiska affärsmetoder, hållbarhet och en positiv social påverkan. Det preliminära avtalet för transaktionen meddelades den 9 juni. Transaktionen bildar en grupp med ett expanderat fotavtryck och en bred geografisk närvaro på nyckelmarknaderna. Sammanlagt verkar de tre varumärkena i 69 länder, med över 17 000 anställda, 3 200 butiker och ett starkt nätverk av franchisetagare. Detta innebär en försäljningskraft på 1,8 miljoner oberoende försäljare och en omfattande produktportfölj som täcker ett brett spektrum av kategorier.

Guilherme Leal, co-chairman of the Board of Directors of Natura, förklarar:

– Vi är mycket glada över att kunna välkomna The Body Shop till Natura-gruppen. Denna allians skapar en kombination av företag som delar ett gemensamt mål som överskrider vanligt företagande. Världen har fått en ny kraft som verkar för det goda.

Om Natura

Natura grundades 1969 i Brasilien och är ett multinationellt företag inom kosmetika och kroppsvård. Med den största direktförsäljningen i Brasilien redovisade företaget 2016 en nettoomsättning på 7,9 miljarder BRL. Natura har verksamheter i USA, Argentina, Chile, Colombia, Frankrike och Mexiko. I december 2014 fick Natura som det första börsnoterade bolaget i världen certifieringen B Corp, vilket stärker dess transparenta och hållbara prestanda i sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter.

Om Aesop

Det australiensiska skönhetsvarumärket grundades 1987 med målet att skapa enastående produkter för hud, hår och kropp. Aesop har över 190 exklusiva butiker i 20 länder i Amerika, Asien, Europa och Oceanien. Produkterna finns även i 97 olika varuhus.

Om The Body Shop

The Body Shop är ett globalt skönhetsvarumärke som grundades 1976 av Anita Roddick i Brighton i England. Huvudmålet för The Body Shop har alltid varit att göra en positiv skillnad i världen med högkvalitativa och naturinspirerade skönhetsprodukter som produceras etiskt och hållbart. The Body Shop banade väg för tanken att en verksamhet kan verka för det goda i världen och denna inställning är fortfarande varumärkets drivkraft.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik