Nyheter

Nej till djurförsök

Cruelty Free International och The Body Shop firar ett avgörande steg i kampanjen för att stoppa djurförsök inom kosmetika över hela världen.

Ledamöterna i EU-parlamentet har med ett överhängande antal för röstat förslaget att stötta ett globalt förbud mot djurförsök inom kosmetika. Med stöd från 620 ledamöter kommer beslutet, som går i linje med vad The Body Shop och Cruelty Free International arbetat för, att vägleda medlemsstaterna i EU-kommissionen och Europeiska Rådet att förespråka ett förbud mot djurförsök inom kosmetik gentemot FN.

 

Beslutet följer efter 5-årsjubileet av EUs banbrytande förbud av försäljning av alla kosmetiska produkter och ingredienser som testats på djur. Detta modiga steg följde i sin tur efter det tidigare EU-förbudet mot kosmetiska produkter testade på djur 2003 och ingredienser 2009. Vilket sedan dess inspirerat till lagändringar i bland annat Sydkorea, Nya Zeeland och Indien.

 

För en månad sedan firade Cruelty Free International och The Body Shop att EU visade vägen och ser nu med förhoppning fram emot förverkligandet av ett globalt förbud mot djurförsök inom kosmetika.

Men trots att godkända och vetenskapligt bevisat mer effektiva och exakta icke-djurbaserade metoder som både är snabbare och ofta billigare finns tillgängliga så saknas fortfarande lagar mot djurförsök inom av kosmetiska produkter och ingredienser i 80 % av världen.

 

Jessie Macneil-Brown, Head of Global Campaigns, The Body Shop, säger:

“The Body Shop pushar hårt för ett globalt förbud för att stoppa djurförsök inom kosmetika överallt och för alltid. Våra kunder över hela världen visar ett enormt stöd av cruelty-free kosmetika och vi har samlat in mer än 5.8 miljoner signaturer på bara tio månader genom vår kampanj Forever Against Animal Testing. EU har visat att det är möjligt att skapa en välmående skönhetsbransch utan att använda djurförsök och dagens positiva röstning tar oss ett steg närmare en internationell överenskommelse.”

 

Michelle Thew, CEO Cruelty Free International, säger:

“Tragiskt nog, och trots tillgängligheten av godkända icke-djurbaserade metoder och befintliga ingredienser som redan är säkrade för människor att använda, så finns det fortfarande inga lagar mot djurförsök av kosmetiska produkter och ingredienser i 80 % av världens länder. Vi beräknar att det är över en halv miljon djur, allt från kaniner till moss, marsvin och hamstrar, som fortsatt används i plågsamma, grymma och onödiga djurförsök varje år. Fem år efter EU-förbudet, är det dags att ta ett till steg. Det ledarskap som EU-parlamentets ledamöter visat idag är lysande, nu är det dags att arbeta tillsammans för att leverera ett globalt stopp för djurens lidande och djurförsök inom kosmetika världen över.”

 

2017 lanserade Cruelty Free International och The Body tillsammans Forever Against Animal Testing kampanjen för att leda uppropet mot djurförsök av kosmetiska produkter och ingredienser globalt. Med 5.8 miljoner underskrifter på bara tio månader är detta den största namninsamling någonsin mot djurförsök och kampanjen är mer än halvvägs mot målsiffran på 8 miljoner namn, då The Body Shop och Cruelty Free International tar med uppropet till FN för att uppmana till en internationell konvention.

 

I Sverige är Djurens Rätt lokal kampanjpartner och kampanjen stöttas av välkända namn inom skönhetsbranschen, bland andra Linda Hallberg, Therese Lindgren, Kakan Hermansson och Evelina Forsell.

 

Den 23 maj är The Body Shop, Cruelty Free International och Djurens Rätt med och anordnar ett frukostseminarium i riksdagen för att belysa frågan om ett globalt förbud mot djurtestad kosmetika. Politiker från olika partier träffar press och influencers för att prata om djurförsök inom kosmetik och hur vi kan göra för att stoppa dem. Vi berättar om Forever Against Animal Testing och på plats finns talare inom djurrättsfrågor, förändringsarbete och icke-djurbaserade metoder. Arrangörer är Riksdagens Djurskyddsforum och Birgitta Ohlsson (L).

 

Uppropet kan skrivas på via www.foreveragainstanimaltesting.com och på alla The Body Shop butiker i hela världen. Kunder och följare uppmuntras att använda kampanjetaggen #ForeverAgainstAnimalTesting på sociala medier för att hjälpa till att sprida kampanjen. Hittills har 26 746 Instagramanvändare postat bilder under hashtaggen.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik