Nyheter

Oriflame 50 år

I år fyller Oriflame 50 år, som har blivit ett miljardimperium på hemsåld kosmetika och hudvård. Året var 1967 när de svenska bröderna Jonas och Robert af Jochnick och deras vän Bengt Hellsten grundade företaget. I dag finns Oriflame i över 60 länder, har över 3 miljoner konsulenter, 7 000 anställda och omsätter drygt 15 miljarder kronor. Kosmetik har träffat Jessica Andersson, vd för Oriflame Skandinavien, för att få höra företagets fantastiska resa och få reda på vilka framtidsplanerna är för Sverige.

Jessica Andersson utsågs till ny vd för Oriflame Skandinavien för drygt ett år sedan. Innan hade hon rollen som försäljningschef inom föreget och har arbetat för Oriflame sedan 2013.

– Jag är otroligt stolt över att vara en del av ett företag som både har en historia och ett syfte med sin verksamhet. Oriflame gör så mycket mer än att bara sälja hudvård och kosmetika. Företaget ger också karriärmöjligheter och chans för människor att uppnå sina drömmar.

Bröderna af Jochnick och Bengt Hellsten fick inspiration till att starta ett företag inom hemförsäljning av kosmetika från USA där Tupperwares, försäljningspartyn i hemmiljöer, hade enorma framgångar. Men med Oriflame var deras målsättning att utöver att uppnå sina egna drömmar, även uppfylla andras drömmar. Affärsidén bygger på att konsulenterna tjänar pengar på produkterna de säljer och genom att rekrytera nya försäljare. Varje konsulent säljer via internet eller via kataloger som utkommer 17 gånger per år och distribueras på 40 olika språk. Katalogproduktionen är indelad i fem olika regioner; Afrika, Asien, Central och Latinamerika, Östeuropa samt Västeuropa som alla vardera ger ut en unik lokalt marknadsanpassad katalog till respektive region.

– Lägger man ned tid och engagemang som konsulent kan man tjäna riktigt bra. I fattiga länder är detta en enorm möjlighet för kvinnor att få en egen inkomst, säger Jessica Andersson.

Oriflame kom snabbt att bli en framgångssaga och på 1970-talet hade Oriflame lyckats ta sig in på flera europeiska marknader. Under 1990-talet expanderade Oriflame mot Östländerna och i Ryssland kom Oriflame att bli det mest kända sminkmärket. Därefter har Oriflame expanderat vidare till Asien och Latinamerika. I dag finns Oriflame i drygt 60 länder, har drygt 3 miljoner konsulenter världen över och omsätter 15 miljarder svenska kronor. Sedan 2004 är Oriflame noterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Oriflame har ett brett produktutbud på närmare 1 00 skönhetsprodukter. I Dublin och i Stockholm sker forskning och framtagning av nya produkter, medan tillverkning sker i företagets egna fabriker i Sverige, Polen, Kina, Ryssland och Indien.

– Vi har mer än 100 forskare som ständigt tittar på att ta fram nya innovativa skönhetsprodukter. Varje år lanseras ungefär 400 nya produkter.

I sin hudvård fokuserar Oriflame på naturliga ingredienser och är noga med att värna om miljön. År 2010 implementerade företaget en hållbarhetsstrategi som sedan uppdaterades 2014. Bland annat har man minskat koldioxidutsläppen med 31 procent sedan 2010, 98 procent av pappret som används till katalogerna kommer från certifierade skogar och man arbetar även intensivt med att helt ställa om till att endast använda förnyelsebara och återvunna material i tillverkningen.

Oriflame stödjer också ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över genom Oriflame Foundation, som är dedikerat till att stärka barn och kvinnor genom olika möjligheter. Dessutom är Oriflame medgrundare till World Childhood Foundation som grundades av H.M. Drottning Silvia 1999 för att stödja utsatta barn.

– Childhood stödjer lokala projekt runt om i världen och arbetar globalt för barns rätt till en trygg och kärleksfull barndom. Childhood stödjer för närvarande över 100 projekt i 16 länder runt om i världen. Både miljö och människor är hjärtefrågor för oss.

Oriflame har under dessa 50 år lyckats bli ett känt miljardimperium inom skönhet och uppmärksammade med sina olika välgörenhetsarbeten, men trots det är det inte alla som vet att Oriflame är svenskt. Oriflame kommer därmed satsa mer på att göra varumärket välkänt i Sverige.

– Vi vill få fler att förstå, särskilt den yngre generationen, att det finns bra inkomst och karriärmöjligheter. För att nå ut med detta har vi lanserat Oriflame Skincare Academy, där vi ger deltagare möjlighet att genom tre steg bli certifierade hudvårdsexperter hos Oriflame. Under utbildningen får deltagarna lära sig mer om Oriflames avancerade hudvårdsprodukter, de får grunderna i hudlära och hudens uppbyggnad, besöka Oriflame Skin Research Institute och forskningscentret i Dublin samt ledarskapsutbildning och verktygen att bygga sin egen business.

Hur firar då Oriflame sina 50 år?

– I Skandinavien kickades året igång med ett stort event på Berns i Stockholm för 400 av företagets bästa säljkonsulenter. I september arrangerar Oriflame en jubileumskryssning för 6 000 ledare, en resa som består av två kryssningsfartyg som seglar över Medelhavet genom 2 kontinenter, 3 länder och 4 städer.

Oriflame

Grundades: 1967.

Huvudkontor: Stockholm.

Antal marknader: 60.

Omsättning: 15 miljarder kronor.

Antal anställda: 7 000.

Antal konsulenter: 3 miljoner.

Oriflames affärsmöjlighet

Oriflame erbjuder tre sätt att tjäna pengar på: genom att få rabatt på inköp av Oriflames produkter, genom att rekommendera produkterna till andra och på så sätt få ytterligare rabatt eller genom att bli en entreprenör hos Oriflame. Det krävs ingen tidigare säljerfarenhet, ingen ekonomisk investering eller uppstartskostnader annat än medlemsavgiften på 100 kr.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik