Nyheter Reportage

Skönhet på Apotek

Intresset för att få in sina produkter på apotek är stort hos både svenska och utländska skönhetsföretag. Sedan apoteksmarknaden avreglerades 2010 har antalet apotek i Sverige ökat med 40 procent till 1 400 apotek. Produktsortimentet har också breddats med en rad nya varumärken och produkter inom makeup och hudvård.

Kosmetik har ställt frågor till Johan Wallér, VD, Sveriges Apoteksförening.

Hur har avregleringen gått?

– Över förväntan. Vi har i dag en betydligt större geografisk spridning av apoteken och runt 450 nya apotek har etablerats runt om i landet med en förbättrad kundservice som följd.

– Öppettiderna har också förlängts. I snitt har ett apotek öppet tio timmar mer i dag än före avregleringen. När ett nytt apotek öppnas i dag är det ofta öppet närmare 100 timmar i veckan jämfört med 44 timmar för ett ”normalapotek” före avregleringen. Många har öppet alla veckodagar och även kvällstid. Den förbättrade tillgängligheten är den absolut största vinsten med avregleringen.

Hur stor andel av försäljningen står makeup och hudvård för?

– Receptbelagda läkemedel står för 75 procent av försäljningen och receptfria läkemedel för 10 procent. Övriga produkter där makeup och hudvård ingår står för återstående 15 procent, där hudvård är den största kategorin.

Varför ses apoteken som en attraktiv försäljningskanal även för skönhetsföretag?

– Apoteken står för en utbredd expertkompetens och professionell personal som kan möta alla typer av kunder. Konsumenterna har också stort förtroende för apoteken, som omfattas av ett rigoröst regelverk, som rör allt från krav på viss kompetens och basservice till utformning av lokaler, lager, förvaring, miljöpåverkan och noggranna produktkvalitetskontroller. En hög säkerhet, trygghet och en hög produktkvalitet utmärker apoteken.

Hur ser framtiden ut för apoteken?

– Ljus. Trenden är en fortsatt ökad differentiering och en ökad vilja att profilera sig genom nya butikskoncept och designuttryck och ett utökat utbud för egenvård, fler tjänster som skönhetsbehandlingar och olika erbjudanden för att skapa kundlojalitet. Apoteken kommer säkert också mer avlasta vårdcentralerna. Flera apoteksaktörer har till exempel redan i dag startat ett nära samarbete med vårdgivare som Minutkliniken, Kry.se och Min Doktor där kunderna kan få hjälp med enklare åkommor, blodtryckstagning, vaccination och samtal via länk till doktor.

Apoteksbranschen i Sverige

Omsätter årligen: Närmare 48 miljarder SEK (öppen- och slutenvård.)

Antal apotek: Runt 1 400.

Antal anställda: 10 000.

Antal kundbesök per år: Över 110 miljoner.

Antal kundbesök per dag: 300 000.

Antal aktörer: 36.

Typ av aktörer: Stora och mindre kedjor, enskilda entreprenörer, småföretagargrupper, statliga ägare och privata ägare.

Största aktörerna: Apoteket AB, Apotek Hjärtat och Kronans Apotek.

Medlemmar Sveriges Apoteksfö-rening: Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, Apoteksgruppen, Lloyds Apotek, Apoex, Apotea, Djurfarmacia samt SOAF (Sveriges oberoende apotekaktörers förening).

De står för: Närmare 100 procent av apoteksmarknaden i Sverige.

Inriktning: Försäljning av läkemedel, makeup och hudvård samt i viss mån salongsbehandling, enklare undersökningar och medicinsk rådgivning samt hudvårdsrådgivning.

Not. Flera aktörer, MedStop, Boots, Vårdapoteket, P/S Apotek, Cura apoteket, som etablerades efter avregleringen, har försvunnit från apoteksmarknaden.

TEXT: Gunilla Kempe

Läs mer om Apoteksbranschen i senaste numret av Kosmetik.

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik