Reportage

100 år med Maybelline New York

Maybelline, världskänt för sin revolutionerande mascara, fyller ett sekel i år. Märket, som etab­lerades 1915 i Chicago av kemisten Thomas L Williams och startade som ett litet familjeföretag, är i dag ett av världens största makeupmärken.

Sedan 2009 är Maybelline New York officiell sponsor av Mercedes-Benz Fashion Week i New York.

Sedan 2009 är Maybelline New York officiell sponsor av Mercedes-Benz Fashion Week i New York.

Framgångssagan började med att grundaren Thomas L Williams inspirerades av sin förälskade syster Mabel, som tog sot från en oljelampa på sina fransar för att få en mer förförisk och oemotståndlig blick.

Thomas L Williams insåg att systerns hemmagjorda uppfinning hade en verklig  potential, men också att idén behövde utvecklas. Så han blandade ihop kolpulver och vaselin. Resultatet blev att systern lyckades vinna sin älskade Chet Hewes hjärta.

Kolblandningen lade även grunden till den första moderna mascaran, kakmascara med borste, och framväxten av ett världsföretag. 1915 etablerade Thomas L William sitt skönhetsföretag (som döptes till Maybelline efter systerns namn Mabel + (vase)line) och började sälja mascara via postorder.

Han gick även ut med iögonfallande reklamkampanjer för sin ”krämiga, lättapplicerade och prisvärda” mascara.

Maybelline intog snabbt den amerikanska marknaden och började på 1930-talet sälja till en rad butiker. Maybelline expanderade internationellt och blev med tiden världskänt för sina storsäljande makeupprodukter.

Maybelline som med sin mascara var en föregångare inom ögonmakeup, lanserade 1925 vattenfast mascara och1929 ögonbrynspennor och ögonskuggor.

Skönhetsföretaget riktade sig till en bred målgrupp. Ett budskap i reklamen var att märkets produkter kunde förgylla alla kvinnors ögon oavsett ålder.

Mascara i hylsa fick sitt genombrott först när konkurrenten Helena Rubinstein 1957 lanserade Mascaramatic. Men även Maybelline fick stort genomslag för sin mascara i hylsa, Ultra Lash Mascara, som introducerades 1963.

Ett intensivt utvecklingsarbete ledde sedan fram till topplanseringen 1971 av Maybelline-klassikern Great Lash Mascara, en av världens mest sålda mascaror, förpackad i signaturfärgerna rosa och grönt.

maybelline_3

Första annonsen för Cream Mascara fram till idag.

Under 1970-och 1980-talet utökade Maybelline sitt sortiment till att även innefatta skönhetsprodukter för ansikte, läppar och naglar och produkter i en rad skiftande färger. På 1990-talet lyftes fler av mascarans positiva egenskaper fram och fokus kom alltmer att handla om både borstkvalitet, volym, längd och starkare fransar.
1996 förvärvades Maybelline av skönhetsgiganten L´Oréal.

Maybellines produkter har efter förvärvet fortsatt att bli globala storsäljare och en stor favorit bland många kändisar och makeupartister. Ledande inom mascaror är vid sidan om Great Lash ikoniska Volum Express, Volym Express Falsies och Volym Express Colossal.

En framgångsrik kollektion med ansiktsprodukter kom 2004 med lanseringen av makeupserien Dream med foundationsuccén Dream Matte Mousse, rouge, solpuder och concealer. Under 2009 lanserade Maybelline färgkollektionen Color Sensational med ett otal färgnyanser för läpparna, från djupaste rött och plommon till rosa, aprikos och sobert beige.

En framgång inom naglar var några år senare, 2012, lanseringen av Color Visa nagellack. Samma år släppte Maybelline också sin första BB-kräm.

En milstolpe för Maybelline inom fashion var 2009 då varumärket säkrade den åtråvärda titeln Officiell Makeup Sponsor av Mercedes-Benz Fashion Week också i hemstaden New York. Tidigare hade Maybelline stått som sponsor för MB fashion-weeks i Berlin, Amsterdam och Moskva.

Sedan dess har Maybellines experter och makeupartister i samarbete med framstående modedesigners varit med att forma de senaste skönhetstrenderna.

I dag är Maybelline New York, som det formellt heter sedan 2001, ett självklart inslag på catwalken och officiell makeup-sponsor av tretton modeveckor världen över.

En strävan för Maybelline är att förena glamour, New York-anda med innovationer och föra ut det senaste modet från catwalken till skönhetskonsumenterna.

Ett mantra är att hela tiden kunna erbjuda nya trendiga looker och uppmuntra kunderna att testa nyheter, men utifrån en egen personlig stil.

I framgångsreceptet ingår också att fokusera på prisvärda makeupprodukter och ett brett utbud av färgnyanser för olika kundbehov.

maybelline_1

Mabel Williams och Chet Hewes gifte sig i februari 2014.

Maybelline New York

Etablerades: 1915
Grundare: Thomas L Williams
Huvudsäte: New York
Finns i: 100 länder
Sortiment: Makeup; från mascara, läppstift och ögonskuggor till foundation, puder, rouge och nagellack
Ett par ikoniska storsäljare: Great Lash Mascara och Volume Express Mascara

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik