Reportage

Christian Courtin-Clarins växter & engagemang

clarins_1

Clarins startade som ett litet familjeföretag. I dag är det Europas största hudvårdsföretag med 10 000 anställda och försäljning i 140 länder. Kosmetik fick en exklusiv intervju med Christian Courtin-Clarins, styrelseordförande och delägare, när han var i Sverige för att fira Clarins 30 år på NK i Stockholm.

Tidningen Kosmetik träffar Christian Courtin-Clarins i Cadierbaren på Grand Hotel i Stockholm. Han är en välklädd man med stark karisma. Det är också en man som brinner för det han gör och har en stark tradition av skönhet bakom sig. Det lyxiga franska hudvårdsmärket har sina rötter i femtiotalets Paris där hans pappa, massören Jaques Courtin-Clarins, tillverkade sina egna hudvårdsoljor enbart baserade på växter med uppstramande effekter.

– Hudvårdsoljorna blev snabbt en succé och min far tog fram en ny strategi för behandlingar och utvecklade lyxiga produkter uteslutande baserade på växter. Han trodde starkt på naturens effekter. ”Med växternas hjälp kan spår från tidigare liv försvinna, strama upp silhuetten, skydda mot föroreningar och ta fram naturlig skönhet hos varje kvinna”, sa min far Jaques Courtin-Clarins, berättar Christian Courtin-Clarins.

clarins_2

I dag har märket vuxit till att bli Europas största premium hudvårdsmärke med 10 000 anställda och försäljning i 140 länder. Den mest drivande personen med att få ut Clarins globalt är och har varit Christian Courtin-Clarins.

– Jag började arbeta i företaget år 1974 och har sedan dess lanserat Clarins produkter och behandlingsmetoder i 128 länder. Min far tyckte inte om att resa, men jag älskar att resa. Jag lär mig otroligt mycket av att resa och besöka olika kulturer.

Framtagning av produkter utifrån vad olika marknader efterfrågar och vad kunderna vill ha beskriver Christian Courtin-Clarins som företagets viktigaste framgångsfaktorer.

– Det gäller att hela tiden vara en god lyssnare, känna av kvinnors behov och upplevelser och inte ljuga i sin marknadsföring. Självklart gäller det också att motivera våra anställda till att göra ett bra jobb. De ska känna glädje och tycka det är roligt att gå till jobbet.

Virginie, Claire, Prisca and Jenna Courtin-Clarins, döttrar till Christian och Olivier Courtin-Clarins går 2010 med i the Supervisory Board. Familjetraditionen fortsätter.

Virginie, Claire, Prisca and Jenna Courtin-Clarins, döttrar till Christian och Olivier Courtin-Clarins går 2010 med i the Supervisory Board. Familjetraditionen fortsätter.

Utveckling och uppföljning av innovationer är också oerhört centralt för Clarins, som ständigt satar på innovativ forskning i sina högkvalitativa laboratorier.

– Naturen och växterna är fundamenten i Clarins och det forskas hela tiden för att finna nya effektiva växter och ingredienser som kan tillföras i våra produkter.

Företagets framstående forskning har bland annat lett till patenterade ingredienser som anti-polution complex samt bästsäljande produkter som Beauty Flash Balm, som säljs över hela världen var 20:e minut, Body Shaping Cream och Double Serum, ett anti-agekoncentrat mot alla tecken på åldrande.

– Double Serum är en kopia av naturen och har en vatten-och-oljaformula som innehåller 20 utvalda växtextrakt. Den förminskar porer och linjer och ger huden nytt liv, fasthet och lyster.

Med utveckling och innovation som några av sina utvalda ledord lanserade Clarins år 1991 sin första makeup-kollektion med filosofin att ta fram den naturliga skönheten hos varje kvinna.

– På 70-talet bar kvinnor mycket makeup för att dölja en dålig hud. I dag är det annorlunda. Nu vill kvinnor se naturliga ut och visa upp en fin hud, och för att makeup ska bli snyggt krävs en fin hud.

År 2002 fortsatte Clarins sin utökning av sortimentet och breddade sin målgrupp till att även innefatta män, ClarinsMen lanserades.

– Det är viktigt att även som man tänka på sin hud. Jag använder alltid rengörningskräm. Det är viktigt att tvätta huden och använda en återfuktande dagkräm. Jag använder också Double Serum, som fungerar som en mulitvitamin för min hud.

De senaste åren har Clarins forskare varit sysselsatta med att ta fram effektiva produkter med fokus på anti-age, lyster och bekämpning av pigmentsfläckar. Nästa stora hudvårdtrend spår Christian Courtin-Clarins bli krämer som ger en fastare hud.

– Ungdomlig hud handlar inte bara om rynkor och lyster utan också om fasthet. En hud tappar volym när den blir äldre och här kommer vi se spännande innovationer framöver. Redan nu i vår uppdaterar vi Super Restoravtive-serien men nya generationens ingrediens, harungana extrakt, som stimulerar fibroblastcellerna så att produktionen av kollagen ökar. Huden får därigenom mer volym och blir fast.

Christian Courtin-Clarins är socialt engagerad, här vid ett besök i Honduras.

Christian Courtin-Clarins är socialt engagerad, här vid ett besök i Honduras.

Förutom sitt stora engagemang och arbete i företaget är Christian Courtin-Clarins mycket känd för sin passion i miljöfrågor och stödjer allt från Fair Trade till kontinuerliga utvecklingsprojekt som skola i Vietnam, plantering av träd på Madagaskar och kamp mot föroreningar i Kina.

– Jag har också köpt mark i schweiziska och franska alperna. Där finns ett av våra viktigaste ekosystem och det måste vi försvara. Vi måste arbeta för att göra livet vackrare för våra barn, det är vår plikt, framhåller han.

Christian Courtin-Clarins berättar också att han är involverad i ett projekt som heter Solaris Impulse, ett plan som ska åka runt jorden enbart på solenergi.

– Vi räknar med att planet ska kunna lyfta under 2015. Med projektet vill vi visa att inget är omöjligt. Kan vi få ett plan att lyfta med hjälp av solenergi, så måste det gå att köra bil på solenergi.

clarins_6

Christian Courtin-Clarins och modellen Lauren Pierce Bush, som är vd och grundare av FEED. Hon är barnbarn till förre presidenten George HW Bush.

Utöver sina miljöinvesteringar brinner Christian Courtin-Clarins för att hjälpa utsatta kvinnor och barn. För 15 år sedan inrättades Eau Dynamisante Award som vänder sig till kvinnor som arbetar med barn i nöd. Dessutom samarbetar Clarins med FEED, startat av Lauren Bush, med mål att via socialt ansvarstagande hjälpa barn i nöd och särskilt i arbete mot världssvälten.

– För fyra år sedan gick vi ihop med FEED för att ge mat till behövande runt om i världen. En skolmåltid kan vara ett barns enda mål om dagen, därför är det viktigt att just den finns.

Slutligen – berätta om Clarins främsta framtids­planer?

– Det är att bli nummer ett som premium hudvårdsmärke även i USA och Asien. Vi arbetar för det. Som sagt ingenting är omöjligt.

clarins_5

Clarins

Etablerades: 1954.
Grundare: Jacques Courtin-Clarins (far till nuvarande ägarna).
Ägare: Bröderna Christian och Olivier Courtin-Clarins.
Anställda: Runt 10 000.
Försäljning: I 140 länder.
Produktområden: Hudvård, doft och makeup.
Huvudkontor: Paris.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik