Reportage

Framgång med Instagram

Pulp Riot använder sociala medier för att förmedla inspiration och skapa professionell gemenskap mellan frisörer. Det professionella märket för hårfärg köptes av L’Oréal 2018 och expanderar nu i Norden.

Text: Kristine Rødland

– Vi kommer inte från skönhetsindustrin, utan från frisörsamhället och den digitala revolutionen som är en del av vårt DNA, säger grundare och VD David Thurston, som i september besökte Oslo med sin fru Alexis.
Han förklarar mycket av framgången med att använda Instagram tidigt och rekommenderar att du som professionell i branschen lägger tid på att lära dig att bli bra på detta som social medie kanal.
– Instagram är din butik. Därför måste du publicera bra bilder och kontaktinformation med adress tydligt synlig så att kunder kan hitta din butik eller salong.
Davids morfarfar var norsk, men han är själv baserad i Los Angeles där Pulp Riot också lanserades i juni 2016. Han började sin karriär i konsultlandsakapet Navigant, men ville så småningom ha ett mer kreativt jobb. Så han sa upp sin fasta anställning för att bli en entreprenör i skönhetsindustrin.
Det första projektet han involverade sig i var Level6, ett hårvårdsmärke som han startade med en frisör. Det blev inte så stort som han hade hoppats, men han lärde sig mycket av erfarenheten och skapade sig kontakter som senare skulle visa sig vara användbara.

Efter att arbetat på David Douglas Salon var David Thurston redo för sitt nästa entreprenörsprojekt; Butterfly Loft Salon i Los Angeles. Salongen började med 25 arbetsstationer, något som han tyckte var mycket när den öppnade, men idag har den hela 75 arbetsstationer.
– Vi klarade att fylla upp lokalen eftersom vi också arrangerade kurser, säger han.
Det var på Butterfly Loft som han träffade sin nuvarande fru Alexis. De började som vänner, blev förälskade efter att ha varit kollegor i en månad och gifte sig faktiskt också i salongen.
– Det är nio år sedan vi öppnade Butterfly Loft, och för fem år sedan förändrades allt för oss på grund av Instagram. Vi upptäckte att vi kunde inspirera frisörmiljön med våra mobiltelefoner och på grund av detta kunde vi sätta vårt märke.
David Thurston betonar att endast stora företag med rymliga budgetar hade möjlighet att inspirera tidigare, men att detta förändrades dramatiskt med ökningen av sociala medier.
– Vi började utforma modeller gratis, ta bilder och posta. På det här sättet byggde vi en bild som en magisk salong och lockade kunder från hela världen. Våra stylister fick fler och fler följare och byggde upp varandra genom att dela varandras bilder, utan att den etablerade skönhetsindustrin visste att vi fanns!

Från Butterfly Loft utvecklades också Butterfly Circus, ett omkringresande kurskoncept som erbjöd korta och actionfyllda uppdateringar om styling, klippningar och färgtekniker.
– Vi erbjöd en kombination av flera korta kurser på 30 minuter, vilket är mycket roligare än att höra en person prata i tre timmar. Biljetterna annonserades på Instagram och tog slut direkt, säger David Thurston.
Allt detta gick långt under radaren för den etablerade skönhetsindustrin, som inte följde på sociala medier.
– Efter ett och ett halvt år började de märka oss,och vi kom på omslaget till tidningen Salon Today. Då visste vi redan att vi skulle starta ett nytt företag med produkter. Vi tänkte först på hårvård, men eftersom konkurrensen är så tuff och vår salong var känd för vibrerande och starka färger, blev det inriktningen istället, säger David Thurston.
I uppstartfasen flög han till Miami för att träffa Tev Finger från Luxury Brand Partners (LBP), en välkänd investerare för märken som Oribé, R + Co och Smith & Cult, och lyckades övertyga honom att investera i företaget. Trots att Finger egentligen hade att använda Butterfly-gänget som ett kreativt team.
– Efter sex månader tecknade vi också avtal med vår distributör i USA, SalonCentric.
Pulp Riot är utvecklat av frisörer och för frisörer och erbjuder realistiska färgkartor.
– Produkterna är konstnärliga och ”talar” till en professionell grupp som ofta känns som konstnärer. Hårfärgen är målningen och håret är duken, säger David Thurston.

Pulp Riot är känd för sina livliga  färger och konstnärliga förpacknigar.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik