Reportage

Armani modehuset 40 år

Giorgio Armani är en av Italiens allra största modedesigners. Hans design är välkänd för att vara minimalistisk, elegant och skräddarsydd. Giorgio Armani har förändrat modets känsla och uttryck i såväl affärsbranschen som inom modeindustrin. I år fyller hans modehus 40 år.

Giorgio Armani och Cate Blanchett vid invigningen av Armani/Silos. Cate Blanchett är ansiktet för Armanis doft Sì. I uppbyggandet av utställningen övervakade Giorgio Armani själv renoveringsprojektet, precis som han kontrollerar allt i minsta detalj i alla led i framtagningen av klädkollektioner och makeup-produkter.

Giorgio Armani och Cate Blanchett vid invigningen av Armani/Silos. Cate Blanchett är ansiktet för Armanis doft Sì. I uppbyggandet av utställningen övervakade Giorgio Armani själv renoveringsprojektet, precis som han kontrollerar allt i minsta detalj i alla led i framtagningen av klädkollektioner och makeup-produkter.

Giorgio Armani föddes 1934 i den norditalienska staden Piacenza. I unga år strävande han efter en karriär som läkare och läste medicin vid universitetet i Milano. Men snart insåg Giorgio Armani att medicin inte var rätt för honom. Han tyckte inte om synen av blod, för att ange en av flera anledningar. Men medicinens förlust blev modets vinst. Giorgio Armani tog jobb på varuhuset La Rinascente i Milano, först som dekoratör för att sen avancera som säljare på herravdelningen.

Efter några år rekryterades Giorgio Armani av Nino Cerruti, där han började rita herrkläder. Där blev han kvar i sex år tills han öppnade ett eget designkontor år 1973. Under två år arbetade Giorgio Armani som frilansande designer innan han grundade sitt eget varumärke Giorgio Armani SpA tillsammans med sin partner Sergio Galeotti år 1975. Redan samma år presenterade han sin första ready-to-wear kollektion för män respektive kvinnor. Det blev genast en enorm succé, han visade på en helt ny minimalistisk stil.

I början av 1980-talet tecknade Giorgio Armani avtal med L’Oréal för att skapa parfymer. Han introducerade även nya linjer som Armani Junior, Armani Jeans, Emporio Armani samt införde Emporio underkläder och badkläder.

Dessutom skapade han ”maktkostymen”, som kom att symbolisera en era av internationell högkonjunktur och som har använts i affärsbranschen i över 30 år.

Armani hotel, resorts och spa, Giorgio Armani och Emaar Properties tecknade ett avtal år 2005 för att Emaar Hotell skulle bygga och driva minst sju lyxhotell och tre semesterorter i Giorgio Armani namn. På samtliga Armani Hotel finns Armani Spa som erbjuder bland annat skönhetsbehandlingar och avkoppling i skön miljö med pool.

Armani hotel, resorts och spa, Giorgio Armani och Emaar Properties tecknade ett avtal år 2005 för att Emaar Hotell skulle bygga och driva minst sju lyxhotell och tre semesterorter i Giorgio Armani namn. På samtliga Armani Hotel finns Armani Spa som erbjuder bland annat skönhetsbehandlingar och avkoppling i skön miljö med pool.

Under den tidiga delen av 1980-talet nådde Giorgio Armani ända till Hollywood. Han designade Richard Geres garderob för rollen i American Gigolo, vilket ledde till ett långsiktigt samarbete med filmens värld. Totalt har han designat kläder åt över 100 filmer. Armani-modet älskas även att bäras av stora celebriteter privat och har synts på den röda mattan många många gånger. Exempelvis är Penelope Cruz, Anne Hathaway, Megan Fox, Michelle Pfeiffer, Jodie Foster och Robert De Niro fans av Giorgio Armanis kläder.

Han har dock inte bara klätt hollywood-kändisar utan också italienska och engelska fotbollslag och Alitalia flygbolags flygvärdinnor.

Modehuset fyller i år 40 år och är ett imperium som omsätter miljarder kronor. Giorgio Armani har under årens lopp mottagit många priser och fått fina utmärkelser för sin design som kännetecknas av minimalistisk elegans. Själv sammanfattar han sin designfilosofi:
– Jag designar för verkliga människor. Jag tänker ständigt på kunderna. Det finns ingen heder i att skapa kläder eller accessoarer som inte är praktiska.

Förberedelser backstage inför invigningen av Armani/Silos och firandet av modehuset 40 år.

Förberedelser backstage inför invigningen av Armani/Silos och firandet av modehuset 40 år.

För att fira 40 år har Giorgio Armani skapat en imponerande utställning, Armani/Silos, som hade premiär 30 maj. Han köpte en gammal fabrik som renoverades i flera månader för att iscensätta en utställning på fyra våningar. Det är en resa genom 40 år av hans arbete som omfattar 600 plagg och 200 accessoarer från Giorgio Aramani kollektionerna.

Invigningen skedde med en stor modeshow där Armanis internationella makeupartist Linda Cantello skapade en jubileums-look, en sotad nude-look, som matchade kläderna.

& Giorgio Armani Beauty 15 år

Samtidigt som modehuset jubilerar 40 så fyller Giorgio Armani Beauty 15 år.

Maestro fusion makeup foundation är en av Giorgio Armanis innovativa storsäljare. Att ta fram unika texturer i sina foundations har blivit ett av makeupvarumärkets signum.

Maestro fusion makeup foundation är en av Giorgio Armanis innovativa storsäljare. Att ta fram unika texturer i sina foundations har blivit ett av makeupvarumärkets signum.

Giorgio Armani ingick partnerskap med L’Oréal redan 1980 för att ta fram parfymer. År 1982 lanserades den första parfymen Crystal. Därefter har varumärket skapat doftklassiker som Acqua di Gio, Code -familjen samt Sì, som är deras senaste lansering. Efter sommaren lanseras tre exklusiva dofter; två couture parfymer i begränsade upplagor, sable or och sable fumé samt Ambre Eccentrico. Alla tre dofterna är tillskott till Armani/Privé kollektionen. Totalt har varumärket tagit fram över 110 dofter.

När det gäller makeup lanserades Giorgio Armani Beauty år 2000. Giorgio Armani har i framtagningen av makeup-märket tillämpat sin moderna rena stil, kunskaper inom materialsammansättning och lager-på-lager-design. Giorgio Armani vill att makeupen ska lägga sig som ett skräddarsytt plagg på huden. Hans mål är inte bara att göra kvinnor vackrare, utan även hjälpa dem att vara mer självsäkra.

Redan från start revolutionerade Giorgio Armani kosmetikmarknaden med innovativa produkter som Luminous Silk Foundation och Fluid Sheer. Luminous Silk Foundation består av en formula som känns som silke på huden och är skapad för att matcha alla hudtoner. Fluid Sheer införde den unika lystern i huden, även kallad ”Armanilystern”. Med detta har unika texturer blivit ett av makeupvarumärkets signum.

Andra innovativa produkter är Maestro fusion makeup foundation, Lip Maestro, Maestro Eye & Brow och Rouge Ecstasy, det första CC läppstiftet.

armani_4

Crystal är Giorgio Armanis första doft som lanserades 1982.

I år fyller Giorgio Armani Beauty 15 år och för att fira det har man skapat 15 inspirerande filmer i syfte att lära alla kvinnor enkla sätt att göra sin egen makeup med hjälp av en makeupartists experttekniker. Filmerna består av två vänner som applicerar varandras makeup med skicklighet efter råd från Armanis internationella makeupartist Linda Cantello.

armani_6

Giorgio Armani

Etablerades: 1975
Huvudsäte: Milano
Sortiment: Kläder, makeup, hudvård, dofter, inredning mm.
Ikoniska storsäljare: Luminous Silk Foundation, Fluid Sheer, Maestro fusion makeup foundation, Lip Maestro, Maestro Eye & Brow, Rouge Ecstasy, Eyes to kill mascara mm.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik