Reportage

Klassiskt och nischat i doftgarderoben

shutterstock_267042485FIX_edit

Trenden med ett ökat intresse för exklusiva nischdofter har vuxit sig ännu starkare och alltmer populärt är att blanda olika dofter för en individuell doft. Samtidigt fortsätter de historiska doftklassikerna att locka båda unga och äldre doftkonsumenter.

Det går aldrig att säga att bara en viss typ av dofter lockar kunderna.
Det finns alltid flera parallella trender, i år från oud och klassiska blommor till amber och mjuka söta noter.
– Orientaliska rånoten oud fortsätter att vara populär och märks alltmer i designerdoftmärken, inte längre bara i nischsegmentet, säger Markus Zitting, doftexpert, NK i Stockholm. Här är dock ouden mer ett återskapat ackord än det väldigt dyra träslaget. Klassiska blommor som viol har också blivit modernt igen efter en tids ”gammaldagsstämpel”. Även klassiska franska parfymblomnoter som påsklilja, lilja och liljekonvalj kommer igen. I Miu-Miu´s nya heta doft står liljekonvalj i fokus.

I höst- och vintermörkret lockas också många av de varma dofterna av amber, ett ackord baserat på exotiska varma kådor som siam-bensoin och labdanum, som blandas med sötma från vanilj och frisk bergamott. I höst har exempelvis Armani Privé släppt sin Ambre Eccentrico och Van Cleef & Arpel lanserat sin doft Ambre Imperial. Trendigt är även mjuka söta parfymer. Hos många dofter märks en tydlig karaktär av vit mysk. Ett exempel är Narciso, från Narciso Rodriguez, med vit mysk i fokus och med mjuka träslag och blomnoter i bakgrunden, som i höst kommit som en Eau de toilette.
– Mjuka och söta dofter ger en känsla av okomp­licerad trygghet och lekfullhet, vilket verkar som en motpol till det hårda världspolitiska läget just nu, påpekar Markus Zitting.

Traditionella doftmärken har fått konkurrens från alltfler små framgångsrika nischaktörer med siktet på väl utvalda råvaror och stor kreativitet hos parfymören. Det ökade intresset för nischdofter avspeglas hos designerhusen där man ser nya strategier ta form inspirerade av nischmarknadens framgångar. Markus Zitting pekar bland annat på YSLs nya doftserie Le Vestiarie som släppts hos NK i höst, exklusivt i Skandinavien, inspirerad av modehusets klädkollektioner och att Burberry har tagit in den kända nischparfymören Francis Kurkdjian som husparfymör. Parfymören bakom doften blir mer och mer intressant för doftkunderna.
– Frederic Malle var en av de första att lyfta fram parfymören som konstnär och nu följer fler varumärken efter. Många designhus vågar nu också möta efterfrågan på mer spännande noter och ackord, som oud, salt och saffran. Designen på flaskan är också alltid intressant. Raka och rena linjer uppskattas ofta i Skandinavien.

En trend är även ett växande intresse för att blanda olika dofter för en mer individuell doft. Det som på engelska heter ”layering” innebär att man mixar två eller tre dofter på huden för en personlig kombination. En av de första var Sara Jessica Parkers första doft som föddes genom att hon blandade tre olika dofter för en personlig effekt.
– Om man vill kombinera olika favoritdofter samtidigt brukar jag rekommendera att man använder ”singel note scents”, dofter som inte redan innehåller många olika råmaterial, säger Markus Zitting. Några varumärken som lätt kan kombineras är Diptyque och Armani Privé. Dior har i år lanserat J´Adore Touche, där olika dofter från J´Adorefamiljen blandats. Ett annat exempel är Clean som också har blandat dofter från samma serie för att skapa en individuell doft, Air.

Gränserna mellan kvinnliga och manliga dofter är också på väg att suddas ut.
– Kunderna vågar allt oftare frånse vad som tidigare varit typiskt maskulint eller feminint. Männen vågar inkorporera blomnoter och kvinnor söker sig gärna till träiga noter som ceder och vetiver, som tidigare varit tydligt representerat i herrdofter. Ekologiska dofter är också på frammarsch, bland annat har Weleda lanserat ekodofter. Honoré des Prés är en annan populär ekodoft. Men oavsett utvecklingen för nischdofter, individuella dofter, ekodofter och unisexdofter finns historiska doftklassiker som fortsätter att locka och fascinera, som Chanel No5, Guerlains Shalimar, YSLs Opium och Thierry Mugler´s Angel och Penhaligons Blenheim Bouquet.
– De är odödliga, men listan kan göras lång, avslutar Markus Zitting.


Doftmarknad
Doftmarknaden i Sverige omsatte första halvåret 2015 177 448 MSEK.
Damdofterna stod för 59 procent av försäljningen.

  • De fem mest sålda märkena, inklusive dam- och herrdofter, var Hugo Boss följt av Giorgio Armani, Dolce&Gabbana, Chanel och Paco Rabanne.
  • Topp tre damer var Dolce&Gabbana, Escada och Chanel.
  • Topp tre bland herrar var Hugo Boss, Giorgio Armani och Paco Rabanne.

 

 

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik