Reportage

Lancôme 80 år – La vie est belle

Franska lyxskönhetsmärket Lancôme, grundat av visionären Armand Petitjean 1935, jubilerar med allt från event till specialutgåvor av några av husets legendariska ikondofter. Temat för firandet är skönhet och glädje.

Lancome_2

Att Lancôme, med sin klassiska symbol rosen, fyller 80 i år märks både på nätet och i det verkliga livet. Märket firar med allt från en film om vad märket står för och en jubileumsbok av franska författaren Stéphane Guibourgé till limiterade upplagor av ikondofter och lyxiga återgivningar av några av Lancômes första skapelser.

Naturligtvis blir det även en stor jubileumsfest i födelsestaden Paris, i juli under haute-coutureveckan, med inbjudna gäster som har varit med att forma märket, från fotografer till dess ambassadörer, som aktriser och artister, och makeupartister.

Att vara ett dynamiskt skönhetsmärke i ständig utveckling och förena parisisk feminin elegans och glamour med avancerad teknologi har länge varit en ledstjärna. Receptet har visat sig vara framgångsrikt. Lancôme är i dag världens största lyxskönhetsmärke.

– För Lancôme är det centralt att både tillvarata sitt visionära arv och ligga i frontlinjen när det gäller spetskompetens såväl inom dofter och makeup som inom hudvård, säger Francoise Lehmann, General Manager, Lancôme.

3000 forskare är i dag knutna till märket.

Med lanseringen av succédoften La Vie est Belle 2012 och lyckobudskapet ”rätt till lycka” lyfte Lancôme märket till nya höjder. Doften, som har tagits fram av några av världens mest kända näsor och har en leende Julia Roberts  som ansikte, toppar i dag doftförsäljningen i Europa och säljs i över 130 länder.

En styrka är att hela tiden kunna förutse vad kvinnor vill ha och ett arv från grundaren Armand Petitjean är att all utveckling av märkets skönhetsprodukter ska utgå från kvinnors verkliga behov.

Högteknologisk forskning utifrån detta synsätt i kombination med fransk tradition av lyx och kreativitet är med andra ord ett viktigt signum.

Ett genidrag av Armand Petitjean var, enligt Francoise Lehmann, att direkt efter att ha etablerat märket inleda samarbete med den välrenommerade kreatören Georges Delhomme. Han blev Lancômes konstnärliga ledare under 30 år och står bakom några av märkets vackraste flaskor och premiärversionen av doftklassikern Trésor 1952.

Lancome_1

Lancôme har fortsatt att värna om traditionen att anlita framstående kreativa förmågor, från världskända modefotografer, filmregissörer och skådespelare till världens främsta näsor.

I raden av talanger märks Peter Lindbergh, ad och fotograf som bland annat står bakom kampanjen på 1990-talet för legendariska doften Trésor med Isabella Rossillini som ansikte och senare Kate Winslet, modefotograferna Nick Knight, Herb Ritts, Mario Testino, Mert Alas och Marcus Piggott, filmregissörerna Rob Marshall och Wong Kar-wai, artisten och konstnären Yayoi Kusama, modedesignern Alber Elbaz och Jacquemus samt haute couture-designerna Yiqing  Yin och Alexandre Vauthier.

De har alla bidragit till att forma och utveckla den typiska Lancômekvinnan.

Att Lancôme är ett franskt märke är också en stor konkurrensfördel på en allt tuffare global marknad.

– Den franska kvinnan, som står för en självständig livsstil och en feminin avspänd parisisk elegans är en förebild för kvinnor världen över, konstaterar Francoise Lehmann.

Vilka är då de största framtida utmaningarna för Lancôme?

– Att värna om märkets historia och bibehålla dess starka globala status som ett personligt eftertraktat sofistikerat märke över generations- och landgränser. Det gör vi genom att fortsätta ligga i täten när det gäller vetenskapliga behovsanpassade innovationer inom hudvård och skräddarsy produkter för olika hudtyper och marknader, som exempelvis hudvårdsserien Energie de Vie, speciellt utvecklad för den asiatiska marknaden.

– När det gäller makeup gäller det att hitta nya kända modeller och modehus för samverkan backstage och satsa ännu mer på stylistsidan. Vi måste också tillvarata succéerna inom dofter. Trésor var 1992 världens mest sålda parfym och La Vie est Belle med sin oemotståndliga doft, fina råvaror och ikoniska flaska har också bidragit till att återföra Lancôme till rötterna som ett framgångsrikt parfymhus.

Sedan 2008 har Aaron De Mey varit kreativt ansvarig för märket.

Lancôme visade upp sina första dofter, från Maison Lancôme, redan etableringsåret 1935 på världsutställningen i Bryssel. De blev en stor framgång och belönades med prestigefyllt pris.

Som ett led i Lancômes strävan efter mångfald och att i högre grad nå även unga afrikanska och afroamerikanska skönhetskonsumenter har skådespelerskan Lupita Nyong´o, utsetts till ny ambassadör för märket.

Hon anses även väl representera märkets kärnvärden, som kvinnlig skönhet, självständighet och glädje.

Bland Lancômes tidigare ambassadörer märks förutom Hollywoodstjärnorna Isabella Rossellini och Julia Roberts, aktriserna Pénelope Cruz, Kate Winslet, Alma Jodorowsky och Lily Collins.

Med årets födelsedagsfirande vill Lancôme särskilt lyfta fram att märket är som ”En må-bra-film”- står för livsglädje och vill sprida glädje kring skönhet.

I raden av ikonprodukter som släpps under jubileumsåret märks en modern version av husets ikoniska läppstift Les Jumelés (fr 1958), som lanseras i slutet av året, klassiska exklusiva La Collection Maison Lancôme med fem historiska dofter, bland annat orientaliska L´Autre Oud, samt en specialutgåva av storsäljande La Vie est Belle i ikonflaskan The Crystel Smile formgiven av kreatören Georges Delhomme 1949.

Lancome_3

Lancôme

Etablerades: 1935.
Grundare: Armand Petitjean.
Huvudsäte: Paris.
Ägare: L´Oréal.
Sortiment: Makeup, hudvård, dofter.
Flaggskeppsbutik: 29 Rue du Faubourg Saint-Honoré, Paris.
Årlig försäljning: Över 90 miljoner skönhetsprodukter.
Exempel ikoniska storsäljare: Dofterna La Vie est Belle och Trésor. Läppstiften Les Jumelés och L ´Absolue Rouge. Hypnôse mascara.
Kultkrämen Nutrix från 1936, som fortfarande tillverkas enligt originalrecept. Mångfaldigt prisbelönta krämen Advanced Génifique.
Mirakelkrämen Absolute l ´Extrait med stamceller från märkets signaturros, Visionnaire Serum och Rénergie mot rynkor.

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik