Reportage

Med näsa för doft Zlatan

Amazing-Brands--®-Anna--Malmberg-(9)_editSkönhetsföretaget Amazing Brands har i samarbete med megafotbollsstjärnan Zlatan och anrika franska parfymhuset Givaudan tagit fram ett av årets mest uppmärksammade nya parfymmärken, Zlatan Ibrahimovic Parfums.

Parfymmärket och doften, som tilltalar både parfymkräsna fransmän och nordbor, har haft en flygande start. Redan första försäljningsmånaden toppade den Kicks och Åhléns doftförsäljning. Doftteamet är nu igång och planerar för nästa års uppföljare. Att doften skulle bli en framgång förvånar nog få. Zlatan är en stor idol och förebild och en individ som sticker ut. Även många kvinnor attraheras av hans kaxighet, självsäkerhet och sofistikerade bad-boy-attityd och inställning att allt är möjligt. Och premiärdoften med en både rå och lyxig känsla förpackad i exklusiv bläckblå flaska med kork i metall och talande symboler, är Zlatan personifierad. Parfymören bakom doften är världskända näsan Olivier Pescheux, parfymhuset Givaudan, som står bakom en rad storsäljande dofter, från exempelvis Paco Rabanne, Dior och Hugo Boss.

Amazing-Brands--®-Anna--Malmberg-(7)_edit

Zlatan Zlatans doft, Eau de toilette Toppen: Bergamott, gräs, peppar. Hjärtat: Vit lavendel, lagerblad och marina inslag. Basen: Läder och tränoter.

Största utmaningen har varit att sätta ett nytt starkt varumärke och inleda ett långsiktigt samarbete med Zlatan och Givaudan, berättar nystartade Amazing Brands grundare Jessica Dersén, VD, och Marie Klockare Carlzon, marknadsansvarig. De har båda mångårig erfarenhet av skönhetsbranschen och har jobbat i ledande befattningar inom Kicks, Åhléns och NK.
– På sikt är vårt mål att bygga ett globalt skönhetsföretag med huvudsäte i Sverige, fastslår entreprenörsduon.Premiärdoften Zlatan lanserades i Sverige i augusti, men först på lyxiga fashionabla butiken Colette i Paris i juni då även huvudpersonen var på plats och signerade en limiterad kollektion. Steg ett är lansering i Norden och Frankrike. Hittills säljs doften på Kick´s, Åhléns och i 300 butiker i Frankrike.

Zlatan har själv aktivt deltagit i den två år långa framtagningsprocessen och gått igenom 70 rånoter och 100-talet doftprover.
– För oss och Zlatan har det varit viktigt att ta fram ett exklusivt varumärke både till innehåll och flaskdesign, en trovärdig lyxig doft, som han kan identifiera sig med och själv vill använda, påtalar Marie Klockare Carlzon och Jessica Dersén. Det handlar om en självsäker, sportig, maskulin doft med inslag av frisk citrus, läder och tränoter, som speglar Zlatans livsresa, personlighet och intresse för naturen.

I kollektionen ingår en Eau de toilette, 100 och 50 ml, en showergel, deospray, deostick och bodyspray.

I kollektionen ingår en Eau de toilette, 100 och 50 ml, en showergel, deospray, deostick och bodyspray.

– Zlatan är inte bara en världskänd fotbollsstjärna. Han representerar det nya Sverige och doften gestaltar både hans ursprung från Malmöförorten Rosengård och nya liv i världs­met­ropolen Paris.
Symbolerna på flaskans kork är tagna från hans ryggtatueringar. Karpen, den enda fisken som simmar mot strömmen, symboliserar Zlatan, som alltid går sin egen väg och står för styrka och det oväntade. Indianfjädern visar att han aldrig glömmer sitt enkla ursprung. Familjen betyder också mycket för Zlatan. På fjädern finns initialerna M och V från namnen på sönerna Maximilian och Vincent.
– En klar vision ända från starten har varit att ta fram ett starkt unikt varumärke och högkvalitativa produkter och vi har nu ett fantastiskt team tillsammans med Sveriges största idrottsstjärna och ett av världens främsta parfymhus.
Samarbetspartner för design och koncept är heta reklambyrån Frankenstein Studio. Resultatet blev en drömstart för oss och Amazing Brands och lansering av ett spännande varumärke med stor tillväxtpotential både i Sverige och internationellt.


 

Amazing Brands Etablerades: 2014. Grundare: Marie Klockare Carlzon, Jessica Dersén. Anställda: Fem. Ingår i: Axstores, Axel Johnson Group. Säte: Stockholm. Aktuell med: Amazing Brands första varumärkeslansering, Zlatan Ibrahimovic Parfums och doften Zlatan samt showergel, deospray, deostick och bodyspray. Verksamhetsområden: Marknadsföring, försäljning. Vision: Bygga ett globalt skönhetsföretag med fokus på dofter och skönhet, huvudsäte i Sverige.

Amazing Brands

Etablerades: 2014.
Grundare: Marie Klockare Carlzon, Jessica Dersén.
Anställda: Fem.
Ingår i: Axstores, Axel Johnson Group.
Säte: Stockholm.
Aktuell med: Amazing Brands första varumärkeslansering, Zlatan Ibrahimovic Parfums och doften Zlatan samt showergel, deospray, deostick och bodyspray.
Verksamhetsområden: Marknadsföring, försäljning.
Vision: Bygga ett globalt skönhetsföretag med fokus på dofter och skönhet, huvudsäte i Sverige.

 

Författare

Gunilla Kempe

Gunilla Kempe

Redaktör för Tidningen Kosmetik