Nyheter Reportage

Möte med Pauline Youngblood

Mineralsminkmärket Youngblood är känd för sina naturliga hudtoner och sin glamorösa ”Hollywood-glow”. Grundaren har stora planer för företaget, som nu tar en ny kurs.

Text: Kristine Rodland

Pauline om: Starten av Youngblood
– Jag arbetade som hudterapeut på en läkarmottagning för en dermatolog och plastikkirurg och märkte att många patienter hade röd och känslig hud efter laserbehandlingar. De kan vara röda i upp till två månader och jag ville gärna hjälpa dem. Jag hade också komplex för min hud och täckte mig med smink på grund av akneproblem. Så jag förhörde mig med dermatologen och fick en lista över ingredienser som jag borde undvika. Jag tog listan till affären och började kontrollera produkter, men hittade ingenting som täckte tillräckligt och samtidigt vara bra för huden. Jag försökte verkligen allt vad jag kunde med att hitta produkter åt mig själv och mina patienter. Men så jag ärvde lite pengar från min pappa, allierade mig med en bra kemist och började göra mineralsmink. Jag ville ha full täckning, realistiska hudtoner och inget skimmer i produkterna. Jag startade hemma i garaget, där jag vägde prover och fyllde dem i små burkar. Jag testade dem på laserpatienter och höll sedan kontakten med dessa kvinnor för att följa upp deras erfarenheter. Jag ville inte att de skulle känna att det fanns lager av smink på huden. Den ursprungliga planen var att sälja produkterna på läkarmottagningar. Sortimentet bestod i starten endast av mineralfoundation och rispudder, men blev gradvis mer mainstream och kom till försäljning på salonger och spa. Det var ett professionellt varumärke under lång tid och är det fortfarande i USA, men i Europa har det blivit mer inriktat på detaljhandeln.

Pauline om: «Clean luxury»

– Youngblood är inne i en mycket spännande tid. Det är nästan som om vi är på nytt födda och vi blir ännu lyxigare. Vår nya marknadsposition är ”Clean Luxury”. Det finns många märken som är ”clean”, men inte många som är lyxiga, som Dior och Chanel. Vi höjer kvaliteten på allt, inklusive fotografering och kommunikation.

Pauline om: Produkter som ger glow
– Jag är fortfarande mycket involverad i Youngblood och är med i att skapa produkter från början till slut. Jag ser till att de inte innehåller några ingredienser som verkar tilltäppande. Företaget har vuxit på grund av positiv publicitet och vi har inte spenderat mycket pengar på reklam. Vi arbetar mycket med glöd och vill inte ha highlights med glitter, men med super-supersmå partiklar. Det ska se ut som om huden lyser från insidan, och det här är en look som aldrig kommer att gå ur modet. Vi skapar lätta produkter som inte känns som ett extra lager på din hud.

Pauline om: Planerna framöver
– Youngblood växer långsamt och kontrollet och är faktiskt större i Europa än i USA. Vi finns i Douglas-kedjan i Italien och expanderar nu också till Tyskland. I framtiden kommer vi att fokusera mindre på färgad kosmetika och mer på produkter som förbättrar och framhäver huden. Vi jobbar med att utveckla nya serum- och exfolieringsprodukter, utöver micellärvatten, som redan finns i sortimentet. Den innehåller kolloidalt silver som dödar bakterier.

Pauline om: Utmaningar privat & yrkesmässigt
– Det har varit svårt att balansera arbete och familjeliv. Jag är mamma till tre tonårsflickor och har haft utmaningar privat både med skilsmässa och bröstcancer.
Det viktigaste jag har lärt mig i affärer under dessa 22 år är att alltid, alltid lyssna på min intuition och magkänsla. Det har varit några situationer där människor har försökt ge mig råd, men det har aldrig varit framgångsrikt. Du måste ta reda på vad du känner starkt för, och sedan måste du hålla fast vid det och vara helt själv. Naturligtvis måste du hålla reda på vad dina konkurrenter gör, men oroa dig inte för dem. Fokusera snarare på dig själv och ditt koncept.
Youngblood var ett av de första varumärkena inom mineralsmink, och det är en konkurrenskraftig industri. ”Clean Beauty” kallas det nu och marknadsförs som något nytt. Människor kräver mer än någonsin rena och djurvänliga produkter, och yngre generationen är särskilt bekymrade över dessa saker. Det är också svårt att rekrytera rätt personer, som gör bra utvärderingar och är ärliga i sin kommunikation. Vi har nu ett nytt team på plats, vilket jag är mycket glad över. Jag har inte varit så upphetsad och inspirerad på länge.

Pauline om: Favorit makeup
– Jag kan inte leva utan mineralfoundation då jag har spruckna blodkärl och behöver en produkt som täcker bra. När vi eldar på vintern blir min hud torr, så jag föredrar en flytande foundation. Men jag lägger fortfarande till mineraler för att täcka det röda. Jag använder också en highlighter, eftersom det gör att huden ser mycket yngre ut. Jag har lite fet hud, så pressat rispudder är ett måste under hela dagen då min hud tenderar att bli blank.

Pauline om: Matlagning och ro
– Jag älskar att laga mat och jag bjuder in vänner på besök. En bra middag med vin och vänner ligger i topp. Jag älskar också att promenera, det är min zen och hjälper mig att hitta lugnet i mig själv. Jag åker skidor i Colorado på vintern, och annars tränar jag pilates tre gånger i veckan. Innan var jag social och gick ut på restaurang hela tiden, men nu handlar det mer om att testa nya recept och promenera.

Clean Luxury

Beautiful woman with natural make-up

Youngbloods nya marknadsposition är ”Clean Luxury”. Det höjer kvaliteten på allt, inklusive fotografering och kommunikation.

Youngblood
Youngblood Mineral Cosmetics grundades av Pauline Youngblood 1996. Huvudkontoret ligger i Simi Valley, Kalifornien. Det är ett privatägt företag med cirka 15 anställda i administration. Produkterna säljs i USA och i stora delar av Europa och användes i Baywatch, eftersom det var den enda foundation som höll sig kvar i vatten och svett.

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik