Reportage

Nr 1 på makeup

Det svenska kosmetikaföretaget Invima med varumärket IsaDora har i dag en global butiksförsäljning på 2,5 miljarder kronor och i Sverige uppnåddes 2015 en försäljning i konsumentvärde på närmare 570 miljoner kronor. Därmed är IsaDora nummer ett på makeup i Sverige före Max Factor och L’Oréal.

IsaDora är Sveriges ledande makeupmärke och finns i 43 länder världen över med försäljning i fler än 6 000 butiker. Bakom IsaDora står Ingvar Vigstrand och Ingrid Berndtsson som kände att det saknades moderiktiga makeupprodukter av hög kvalitet till bra pris. År 1983 lanserades IsaDora, som snabbt blev en försäljningssuccé i Sverige, Norge och Finland.

– De lyckades komma ut med något helt nytt. Det var säkra trendiga makeupprodukter som var kliniskt testade och utan parfym. Dessutom hade folk råd att köpa dessa, säger Ingrid-Marie Johansson, som är Creative Director och som arbetat inom företaget ända sedan 1989.

Tillverkningen började i liten skala i Malmö, men i dag tillverkas en stor del av produkterna hos Invimas dotterbolag i Schweiz. Produktutveckling av nya produkter sker i Malmö.

– Vi försöker ständigt fånga upp trender världen över och är snabbt ute med innovativa produkter och moderiktiga färger. Med våra korta beslutsvägar kan vi vara ute i rätt tid, säger Ingrid-Marie Johansson.

IsaDora var tidigt ute med innovationer som Nude Cushion Foundation, Face Sculptor, Strobing och Ultra Matt Liquid Lipstick. Ingrid-Marie Johansson trycker på att vi lever i en värld där konsumenter är kunniga och ständigt efterfrågar någonting nytt. Man får aldrig slå sig till ro. Att träffa rätt i trenderna är avgörande för att lyckas i kosmetikabranschen.

– Vi tar fram fem nya makeupkollektioner varje år och omkring 100 nya färger per halvår. Man måste vara trendkänslig, ha ett stort intresse och även bra intuition för vad som kan väntas sälja, säger hon.

Att ständigt ligga i framkant har visat sig vara mycket framgångsrikt så väl i Sverige som internationellt. I Sverige uppgick IsaDoras försäljning i konsumentvärde till närmare 570 miljoner kronor 2015. Globalt uppgår deras butiksförsäljning till 2,5 miljarder kronor.

– Vi har också fått stor uppmärksamhet för vårt ansikte utåt, supermodellen Xenia Deli som prytt flera internationella modemagasin och medverkat i Justin Biebers musikvideo, säger Maria Eckard, marknadschef.

IsaDora hör till den semi-selektiva kategorin i Sverige, medan varumärket utomlands räknas som ett så kallat ”bridge brand”, mellan semi-selektivt och selektivt.

– På internationella varuhus placeras IsaDora ofta tillsammans med exklusiva varumärken. I vissa länder som Saudiarabien, U.A.E och Ryssland har distributörerna egen säljpersonal. Där har vi även för vissa artiklar mer exklusiva förpackningar som täckta spegelaskar istället för transparenta lock.

Just nu har IsaDora en lansering i Indien.

– Vi lanseras just nu på två exklusiva parfymkedjor, med eleganta shop-in-shop inredningar, säger Ingrid-Marie Johansson.

Vad är då företagets framtida mål?

– Det är att fortsätta utveckla vår marknadsledande ställning i Sverige och fortsätta vår internationella expansion, det är där den stora potentialen finns, säger Maria Eckard.

Ingrid-Marie Johansson och Amanda Berg om kommande trender:

Countouring och highlighting fortsätter vara stort minst ett år till. Det kommer bli ännu mer glow och countouring. Vi kommer även få ser mer individuella stilar som att mixa matt och glitter/skimmer. Dessutom kan vi se mjuka pasteller på hösten och mörkare toner på våren, färger ”vänds om”. Kunder efterfrågar också makeup som sitter hela dagen. En spännande lansering vi gör just nu är ett matt flytande läppstift. Det har lätthet som ett gloss, men rikt på pigmentering och är matt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magnus Palm, försäljningschef, Ingrid-Marie Johansson, creative director, Amanda Berg, pr-ansvarig och Maria Eckard, marknadschef.

FAKTA INVIMA

Huvudsäte: Malmö.

Grundades: 1983.

Antal marknader: 43 världen över.

Antal sysselsatta: 200.

Makeupkoncept: Kvalitet med senaste produktinnovationerna med högkvalitativa ingredienser, parfymfritt, kliniskt testade, produktsäkert då produkter avsedda för ögon och läppar är förseglade, värld av färger som passar alla hudfärger.

Sortiment: Komplett makeupsortiment och accessoarer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bästsäljare och innovationer:

Perfect Moisture Lipstick

Face Sculptor

Twist-up Gloss Stick

Big Bronzing Powder

Nude Cushion Foundation

Insane Volume Lash Styler

Ultra Matt Liquid Lipstick

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik