Reportage

Skönhetskungar online

Entreprenörsduon Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson har sedan etableringen av skönhetsmärket Swiss Clinic 2011 nått stora framgångar både i Sverige och utomlands. De har målmedvetet satsat på marknadsföring, försäljning och kundservice online och kontroll över hela kedjan från produktion till konsument.

En sann entreprenörsanda utmärker de båda grundarna. Även innan de startade Swiss Clinic drev de företag ihop, inom olika områden, från event och försäljning till restaurang och konsultverksamhet.

– Den digitala revolutionen och ett stort intresse för skönhet inspirerade oss att starta ett rikstäckande skönhetsföretag online, berättar Sebastian Gordon.

– Vi ville även fylla ett tomrum mellan vardaglig användning av smink och dyra salongsbehandlingar och kirurgi.

g97a3585-15-29-35

Under tiden för företagsstarten grundade de en eventbyrå i Norge, som är en stor marknad för Swiss Clinic. Bland kunderna fanns en rad kända varumärken, från Thai Airways och Nespresso till Universal Pictures och Scandic.

– Att arbeta med kvalitetsvarumärken från skiftande branscher gav oss  värdefulla erfarenheter och vi kunde bygga upp ett brett kontaktnät med Norge. Ett land där Swiss Clinic har viktiga ambassadörer som till exempel skönhetsdrottningen Kathrine Sørland.

Duon bestämde sig tidigt för att fokusera på skönhetsprodukter för behandling i hemmet och på en slagkraftig marknadsföring online, berättar Fredrik Kristensson, som är marknadsansvarig.  

– En ”aggressiv” genomtänkt digital strategi är en väldigt framgångsrik väg när man ska lansera ett okänt varumärke, fastlår han.

Viktigt ända från starten har varit att förmedla en 100-procentig upplevelse av varumärket och dess kvaliteter och visa att det handlar om lyxiga skönhetsprodukter som ger ett synligt och varaktigt resultat. Facebook är en viktig kanal för Swiss Clinic att nå både befintliga och potentiella kunder och där nöjda kunder ”backar upp” online-försäljningen.

– Vi är också ”fördelaktigt” länkade vid sökningar på google, påpekar Fredrik. Tidigare frågade man ofta familj, släkt eller sina vänner om skönhetsbekymmer.  I dag söker man efter information på ett annat sätt. Det gäller därför att utnyttja alla digitala vägar att nå vår målgrupp, som surfar omkring på nätet, och effektivt upplysa och utbilda våra kunder. Som ett led i företagets kundservice har Swiss Clinic anställt en hudterapeut, som svarar på kunders frågor, och arbetet pågår för fullt med att bygga en slags lojalitetsklubb kallad Swiss Beauty Club. 

– Det gäller att hela tiden ha en nära dialog med kunderna, lyssna och återkoppla.

Men även om företagets fokus är på online-försäljning säljs Swiss Clinics produkter även hos rikstäckande skönhetskedjor som Vita, Norges största skönhetskedja, och Matas i Danmark.  På sikt kan det bli en liknande utveckling i Sverige.

– Vi vill lösa kunders problem och nå en bred målgrupp vuxna, kvinnor som män, och stötta dem i deras skönhetsbehandlingar oavsett typ av inköpskanal. Trenden går också mot att kunna erbjuda ett helhetskoncept med försäljning både online och i fysisk butik och online-kunderna driver trafik, som även gynnar de fysiska butikerna.

Att Swiss Clinic tidigt var ute på sociala medier och skapade en skönhetsbutik online är dock en stor konkurrensfördel.

– Vi har koll på våra kunder, får kontinuerlig feedback och kan snabbt både nå en stor bred målgrupp och rikta specifik information till olika kundkategorier, exempelvis utifrån ålder och geografiskt område.

En stor fördel är också att vi ända från starten gjort omfattande investeringar i marknadsföring. Sebastian och Fredrik pekar även på vikten av att ha kontroll över hela kedjan, från idéstadiet och produktutveckling till tillverkning, marknadsföring, försäljning och kundtjänst.

– Vi får en stor flexibilitet, kan ge en optimal kundservice och snabbt göra uppdateringar när det gäller till exempel produktutveckling, säger Sebastian, som håller i kontakterna med produktutvecklare på de olika tillverkningsenheterna.

Att huvuddelen av produktionen sker i Schweiz är ingen slump.

– Vårt mål är att utveckla högteknologiska skönhetsprodukter och Schweiz står för attraktiva värden som lyx, en hög kvalitet och precision, exklusiva skönhets- och hudvårdsprodukter samt världsledande läkemedel och sjukhus.

– Vårt team i Schweiz är världsledande på hudvård, men jag har också dagligen kontakt med ledande produktutvecklare i andra länder, tillägger Sebastian. Vårt breda sortiment kräver att vi samarbetar med de som är specialister på respektive produktområde.

Entreprenörsparet har högt flyende planer för framtiden och deras mål är en stark tillväxt både i Sverige och internationellt. Strategin är att växa organiskt och bredda företaget både när det gäller marknader, produktsortiment och försäljningskanaler, som fler butiker och kedjor inom premiumsegmentet. Med goda erfarenheter från Danmark och Spanien kommer Swiss Clinic även fortsätta att satsa på franchising av sitt e-handelskoncept där Swiss Clinic står för plattforms- och produktutbildning inom försäljning och kvalitetssäkring.

– Men även i framtiden blir fokus på försäljning och marknadsföring online,  påtalar Sebastian och Fredrik.

Här har vi ett försprång jämfört med konkurrenterna, som vi är måna om att förvalta. Drivkrafterna för Sebastian och Fredrik att växa är flera:

– Att vi jobbar inom ett spännande område  i gränslandet mellan skönhet och medicin och den positiva feedbacken från nöjda kunder inspirerar oss att hela tiden gå vidare. Sporrar oss gör också ett tydligt resultat av våra investeringar och att våra produkter tilldelats prestigefyllda priser som ”Årets Innovation” vid Swedish Beauty Awards och nominerats vid skönhetsgalor i både Norge och Danmark.

obsk13013-set-kopia

Swiss Clinic..

omsätter i dag 50 MSEK och har haft en försäljningsökning på 300–400 procent årligen.

Affärsmodellens tre ben:
1. Produktutveckling och varumärkesstrategi 2. Marknadsföring och distribution.
3. Franchising av helt e-handelskoncept, där man förenar ben 1 + ben 2.

Framgångsrecept:

Se möjligheterna och jobba målmedvetet för att fullfölja en idé.

Jobba utifrån målet att lösa kundernas problem och ett synligt varaktigt resultat.

Försök ha kontroll över hela framtagningskedjan, från idé och produktutveckling till tillverkning, marknadsföring och försäljning.

Lär känna dina kunder och ha en kontinuerlig dialog.

Ge professionell kundservice.

Leverera kvalitet.

Swiss Clinic jobbar i gränslandet mellan skönhet och medicin.

obel15001_2-kopia

Fakta Swiss Clinic:

Etablerades: 2011.

Ägare, grundare: Sebastian Gordon, Fredrik Kristensson.

Huvudsäte: Stureplan, Stockholm.

Antal anställda: 10.

Omsättning: 50 MSEK.

Affärsidé: Utveckla lyxiga skönhetsprodukter av hög kvalitet som ger ett varaktigt resultat, säkra och innovativa produkter med aktiva och naturliga ingredienser för behandling i hemmet och med fokus på försäljning online.

Produktområden: Hudvård, hår, kosttillskott, ögondroppar, tandblekning.

Behandling av: Ärr, acne, eksem, stressutslag, rynkor, bristningar, celluliter, torr hud, missfärgade tänder, röda ögon, korta ögonfransar och bryn.

Bästsäljare: Swiss Skin Renewal; kit med roller och serum.

Aktuell lansering:  Skin Care-serie med lansering Q4 2016.

Marknader: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Spanien, Storbritannien.

Viktigaste försäljningskanalen: Online-butik.

Övrig försäljning: Utvalda butikskedjor samt franchising.

Tillverkning: Främst i Schweiz.

Exempel utmärkelse: Årets Innovation, Swiss Skin Renewal, Swedish Beauty Awards 2015.

obss13001-kopia

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik