Nyheter

Grundarna av Recipe for men lämnar bolaget

Jesper Matsch och Mikael Snabb kommer under hösten 2017 att lämna Svenska Krämfabriken AB. Jesper och Mikael har varit med som ägare sedan starten av Recipe for men AB för cirka femton år sedan.

Jesper Matsch och Mikael Snabb, som är en del av gruppen som grundade Recipe for men, och som efter sammanslagningen med Simplus AB blev Svenska Krämfabriken AB, har efter femton lyckosamma år valt att lämna företaget.

– De har under sina år som marknad- och säljansvariga för olika varumärken i portföljen varit mycket framgångsrika och har med sin omfattande branschkunskap varit med och byggt upp och utvecklat Svenska Krämfabriken till ett ledande bolag i Norden inom sin nisch. Jag är verkligen superstolt över det vi skapat tillsammans, säger Johan Mattsson, VD och största ägare.

Det är med blandande känslor och vemod som Jesper Matsch lämnar företaget som började med en idé om hudvård för män och som idag omsätter cirka 100 mkr.

– Vi har tillsammans med våra partners, kunder, leverantörer och inte minst vår personal byggt upp det här bolaget. Tiden för mig att gå vidare och hitta på något nytt är dock den rätta, då jag varit aktiv i bolaget i över femton år, vilket är en väldigt stor del av ett yrkesliv. Jag kommer alltid att vara mycket fascinerad över hur vi lyckades bygga ett så stort och välmående företag helt utan branscherfarenhet från start, säger han.

 Svenska Krämfabrikens produktionsanläggning i Falun är bland de modernaste i Europa och från företagets kontor på Nybrogatan i Stockholm sköts konceptutveckling, design, PR, marknadsföring och försäljning. På fabriken utvecklar och tillverkar Svenska Krämfabriken bolagets egna märken och s.k. private label. Några varumärken i bolagets portfölj är Recipe for men, Ormsalva, Antonio Axu och By Terry.

Den tillväxtresa och den portfölj med varumärken vi har skapat är något jag bär med mig i resten av mitt liv. Jag har otroligt många fina minnen från vår entreprenörssaga. Från att vi anställde den första personen till att vi lanserade våra egna varumärken på de mest prestigefulla varuhusen i världen. Att se hur unga människor utvecklats över tid och axla stora ansvarsområden inom verksamheten är något jag är extra stolt över. Jag kommer minnas våra femton år med glädje, avslutar Mikael Snabb.

Jesper och Mikaels aktier har sålts till en grupp investerare närstående övriga ägare. Svenska Krämfabriken har inlett rekryteringar för att stärka organisationen ytterligare.

Mer information om Svenska Krämfabriken finns  att läsa på www.kramfabriken.se

Författare

Jessica S Kempe

Jessica S Kempe

Chefredaktör för Tidningen Kosmetik